Nr:3 Wandeling Rondo-Liempdo 9 of 16 km.

Toelichting Wandeling..

Rond wandeling door de buitengebieden van Liempde waarbij we maar liefst zes maal de rivier de Dommel oversteken met behulp van (wandel)bruggen en Pontje. De wandeling kan eventueel in 2 gedeeltes worden gewandeld, We lopen oa: door het Dommeldal, Hezelaarse Akkers, De Prangen, het vlonderpad, het Hulzergat, Duits lijntje, en buurschap Kasteren.

(ps lees na de routebeschrijving ook even het stukje uit dagblad Trouw die de wandeling hebben beschreven in een verslag.)

STARTPUNT: Café Het Wapen van Liempde

Café Het Wapen van Liempde

Voor meer info:http://www.wapenvanliempde.nl/home/Raadhuisplein 4, 5298 CD Liempde Noord-Brabant

1) Start bij café “Het Wapen van Liempde”, met de rug naar het cafe ga linksaf, de Dorpstraat, steek de weg over en  ga rechtsaf het steegje in tussen de Chinees en café den Durpsherberg, genaamd het Broekegangske, aan het einde van dit gangske linksaf en wandel deze weg helemaal uit, ga hier rechtsaf, steek de weg over en ga meteen weer linksaf, we lopen nu in de Smaldersestraat. Volg deze weg nu tot voorbij huisnummer 14, loop hier rechtsaf de zandweg in, genaamd het Dommelsteegje. Dit fraaie wandelpad volgen tot aan de rivier de Dommel en met behulp van het zelfbedieningspondje de Dommel oversteken (erg leuk).

Sint-Jans pontje

Het Sint-Janspontje: De zin van mijn bestaan-is heen en weer te gaan.

Aan de overkant aangekomen vervolg het graspad naar links tot aan de splitsing. Ga rechtsaf om wederom een mooi graspad te volgen, negeer alle zijwegen en aan het einde van dit mooie gras/zandpad wandel je naar rechts en op de splitsing loop je rechtdoor richting het bos.

Fietsbrug Olland
Met uitzicht over de Dommel

Bij volgende splitsing rechts aanhouden (oranje pijltje) en wederom bij de volgende splitsing rechts aanhouden (oranje pijltje) Alle goeie dingen in drieën dus je raad het al bij de volgende splitsing wandel je wederom rechtsaf en aan het einde van dit zandpad ga je rechtsaf het verharde fietspad op. Volg nu dit slingerende fietspad, over de Dommel tot aan de Maria-kapel.

Dommeldal

Flora en fauna Het Dommeldal rondom Liempde bestaat uit beemden, akkers en bosjes. De beemden zijn wei- en hooilanden. Verder van de beek af liggen op de hogere gronden bolle akkers. Deze zijn al eeuwen als landbouwgrond in gebruik. Waar ze in beheer van Brabants Landschap zijn, vindt ecologische graanbouw plaats. Patrijs, geelgors en kwartel broeden er. De meanderende beek zelf en de, op natuurlijke wijze, afgesneden meanders vormen belangrijke watermilieus. De ijsvogel graaft er zijn nestholte in steile beekoevers. Boven de Dommel vliegt de weidebeekjuffer. Rondom het dommeldal broeden in de boerderijen vele kerkuilen die in het dommeldal jagen.

2) Aan het einde van dit fraaie pad, loop je linksaf en iets verderop ga je rechtsaf een zandweg in. Loop nu als maar rechtdoor en aangekomen bij de eerste huizen veranderd het zandpad in een klinkerweg. Ga voor de speeltuin naar links en voorbij de speeltuin loop je rechtdoor. Aan het einde van de weg rechtsaf gaan om na ca:20 meter verder linksaf Looeind in te wandelen. Einde Looeind loop je naar links en na ca:150 meter de eerste weg rechtsaf de Brukelsestraat. In bocht naar links, rechtdoor het zandpad ingaan en deze mooie zandweg helemaal rechtdoor uitwandelen. Aan het einde van de zandweg rechtsaf gaan, is een asfaltweg langs de A2. In scherpe bocht naar rechts Hogenbergseweg volgen en tegenover huisnummer 21 linksaf de Heideweg ingaan.

Hezelaarse akkers met mooi uitzicht op Liempde

(Degene die de route in 2 keer wil lopen, gaan hier rechtdoor en bij de kruising rechtsaf loop deze weg nu helemaal uit tot aan het einde naar Café het Wapen van Liempde. Voor deel 2 van de wandeling, start weer bij het cafe en ga rechtsaf de Oude Dijk op, loop door tot aan de kruising met de Hogenbergseweg ga hier linksaf en ga tegenover huisnummer 21 rechtsaf de Heideweg in en je zit weer op de route.)

3) Einde Heideweg rechtsaf en bij de kruising oversteken en rechtdoor de Bergstraat in wandelen. Nu de eerste weg naar links nemen en op de kruising met zandpad, rechtdoor het zandpad volgen genaamd de Schuttersdreef. (We komen iets verderop langs een trimbos dus degene die nog fit genoeg is mag zich even uitleven)

Schuttersdreef

Op het einde van de Schuttersdreef ga je rechtsaf en einde weg, de straat oversteken en linksaf richting de stoplichten lopen. Bij groen licht oversteken en rechtdoor onder het viaduct van de A2 doorgaan.

4) Neem nu de eerste doodlopende weg naar rechts en loop deze helemaal uit, wordt wat smaller langs de afrastering, maar is goed te doen, klim omhoog naar het oude spoorlijntje (Duits Lijntje)

Duits lijntje

De spoorlijn Boxtel-Wesel, ook wel het ‘Duits Lijntje’ genoemd, is in 1873 geopend door de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS). De lijn bracht via tien Nederlandse en zeven Duitse haltes een rechtstreekse korte verbinding tussen de zeehavens Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland tot stand.

Tussen 1888 en 1914 gebruikten koningen, keizers en tsaren uit onder meer Engeland, Pruisen en Rusland het Duits Lijntje om elkaar op te zoeken. Veel pelgrims gebruikten het Duits Lijntje om de bedevaartplaatsen Kevelaer, Boxmeer en Handel te bezoeken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de spoorlijn van groot belang voor de Duitsers en de geallieerden gebruikten de verbinding aan het einde van de oorlog voor het binnenvallen van Duitsland. In 1950 werd de lijn voor personenvervoer gesloten en in 2004 beëindigde de NS het goederenvervoer, dat nog plaatsvond tussen Boxtel en Veghel.

steek dit over en blijf voor het viaduct rechtdoor gaan. Op splitsing rechtdoor de asfaltweg volgen en bij het eerste kleine klaphekje linksaf het mooie vlonderpad opgaan, volg dit slingerende pad tot over de brug van de Dommel en ga rechtsaf het fietspad op. Bij kruising van fietspaden rechtsaf gaan en onder het viaduct van de A2 gaan. In bocht rechts aanhouden langs de grote antenne.

Vlonderpad

5) Let nu even op: Ca:100 meter voorbij de gele paaltjes van de gasunie Tegenover een lantaarnpaal linksaf de zandweg ingaan (richting het viswater), loop om het ijzeren hek heen en ga voor het viswater linksaf door het stegelke.  Viswater

De laatste Kans heeft onder meer het Hulzer Gat als haar visstek. ,,Dat is daar raar gelopen. De Meent had er een prachtig parkachtig plan voor in gedachten. Maar voldoende ruimte om lekker te vissen was er voor ons niet in dat plan. De gemeente Liempde wilde destijds het plan toch doorzetten. Maar toen de eerste schep uit het gat ging, kwam er een brok bitume mee. De oude rijksweg was hier gestort. Het werk werd gestopt.” Later is toch nog een aanzienlijk deel van het Hulzer Gat schoon gemaakt. ,,Maar er ligt nog altijd wat van die oude rijksweg. Tegenwoordig is Brabants Landschap de eigenaar.

Visgat

Volg het pad rond het viswater, dus het paadje tussen de 2 plassen volgen en langs het viswater blijven lopen tot we over een kleine betonnen duiker gaan, we lopen nu in de wei nog een stukje langs het viswater en steken dan de wei schuin naar links over, naar het stegelke, over het brugje van bielzen balken rechtdoor pad vervolgen en dan einde pad omhoog klimmen naar het spoorlijntje (Duits Lijntje) Steek het spoorlijntje over en ga linksaf, blijf dit pad langs het duitslijntje volgen, steek de spoorbrug

Duits lijntje Spoorbrug over de  Dommel

over en dan aangekomen op de asfaltweg rechtsaf naar de splitsing lopen en hier links afgaan. Volgende splitsing bij de (Sint Antonius) kapel, rechtdoor de doodlopende weg in wandelen.

Maar liefst 2 ooievaars (das geluk hebben)

6) Daar waar de weg een scherpe bocht naar links maakt ga je rechtsaf de Hoevedreef in (Met wat geluk zie je ooievaars die hier vaak zitten op de nestpalen). We komen langs het Duyfhuis en de duiventoren en een oude schuur en nog een oude fruitboomgaard en gaan dan bij de splitsing rechtsaf richting het Sint-Janspontje.

De duiventoren is een parel in het landschap en telt drie verdiepingen. De schuine planken aan de muren waren bedoeld om fluwijnen (steenmarters) geen kans te geven. Vele jaren hebben ze er voor de sier gehangen maar nu zijn de steenmarters weer nadrukkelijk aanwezig op Kasteren. Bij de Hoevedreef was vroeger een kortere weg naar Liempde. Over de Dommel was een draad gespannen waarlangs men zichzelf in een houten bak naar de overkant trok. Nu is er weer op nagenoeg dezelfde plek een pontje in de vaart. Vlak bij de duiventoren is ook aan de Hoevedreef een prachtige originele Jeroen-Bosch-schuur gebouwd. Deze schuur was de meest typische schuur in de Middeleeuwen maar nu in Noord-Brabant helaas niet meer te vinden.

Hier aangekomen steek je de Dommel weer over met behulp van het pontje. Aan de overkant aangekomen, het wandelpad volgen en helemaal uitwandelen. Einde pad rechtsaf gaan en na huisnummer 29 smal zandpaadje ingaan genaamd kerkpad door Smalder. Einde paadje rechtdoor gaan langs het fraaie beeld van de klompenmaker, volg de weg nu richting de (Sint-Jans Onthoofding)kerk

Sint-Jans Onthoofding kerk in Liempde

Bouwjaar

1867 (kerk)

1897-1899 (toren)

Bijzonderheden

Een driebeukige en voor van Tulder een vroege neogotische kruiskerk, waarvan de slanke westtoren naar plannen van Van Tulder zelf en J. Heykants in 1899 voltooid werd. Het interieur heeft kruisgewelven van stukwerk op latten. Van Tulder ontwierp waarschijnlijk ook het hoogaltaar uit 1879-1880.

en loop nu als maar rechtdoor tot aan het pleintje met de vuurput, bij café het Wapen van Liempde.

Einde wandeling, Geniet nog even gezellig na bij Het Wapen van Liempde. http://www.wapenvanliempde.nl/home/

of bij het achtergelegen Struifhuis. http://www.struifhuis.nl/welkom/

Café Het Wapen van Liempde – Liempde

Raadhuisplein 4 5298 CD Liempde http://www.wapenvanliempde.nl

Café Terras Zaal Genieten van het goede des levens! Het Wapen van Liempde is een fraai monumentale boerderij uit 1600 met 2 eeuwenoude lindebomen. De oud-brabantse sfeer, het oude dorpsplein, de vele wandel- en fietsroutes in de natuurrijke omgeving maken het tot een bijzonder geliefd trefpunt. Een gemoedelijke locatie met een breed scala aan mogelijkheden. Na een lange wandeling of fietstocht is het heerlijk toeven in het café of in de gildekamer met openhaard of op het royale terras. Laat u verrassen door onze kleine kaart.

Voor onderweg neem wat te eten en te drinken mee, langs het fietspad en buurtschap kasteren zijn mooie picknick plaatsen. Liempde is bereikbaar met de buurtbus vanaf ‘s-Hertogenbosch en Boxtel.

PLattengrond van Rondo Liempdo

FR = Fietsknooppunt Route

LPNR = Lantaarpaalnummer

MTB = Moutainbike-Route

Reactie of verbeteringen route sturen naar

albertje56@gmail.com

Foto’s en Routemaker: Albert bressers

Wandelgroetjes Albert

Hier een wandelverslag van mijn wandeling van het dagblad trouw. Leuk om eens te lezen.

Rondje om een typisch Brabants dorp

Dagblad TROUW

TEKST EN FOTO¿S KEES DE VRÉ − 30/03/13,

Er valt nog sneeuw, maar er klinkt ook gemekker van lammetjes. In het Brabantse land laat de lente zich voorzichtig zien.

Het is snijdend koud als de buurtbus in Liempde het startpunt van Rondo Liemdo bereikt en de passagiers uitstappen. Deze rondwandeling rond het Brabantse dorp biedt de wandelaar op zoek naar de lente aanvankelijk weinig troost. Sloten zijn bevroren, velden kaal, koeien staan nog binnen en de ooievaarsnesten zijn onbewoond. Als er ook nog een sneeuwbui overwaait lijkt de aangekondigde seizoenswisseling erg ver weg. Of toch… ergens in de verte wordt gemekkerd. Lammetjes! En als tegen het eind in buurtschap Kasteren ook nog ooievaars opdoemen die op de akker zoeken naar iets eetbaars, is de kinderhand gauw gevuld. Liempde is vanaf de Middeleeuwen opgebouwd als een zogenoemd kransakkerdorp, waarbij boerderijen rond een verzameling akkers liggen. Van deze boerderijen zijn er in het inmiddels vijfduizend inwoners tellende dorp nog verscheidene te zien. De een nog mooier gerestaureerd dan de ander. Kenmerkend is ook het stratenpatroon, dat vaak in een driehoek uitloopt. In die driehoek werden de koeien verzameld. Het Concordiapark in het centrum van Liempde, waar de Oude Postbaan en de Koestraat elkaar raken, is er een voorbeeld van. Via zo’n taps toelopend pleintje is het simpel om de koeien naar de weiden te begeleiden. Dit wordt de herdgang genoemd. Voetballiefhebbers klinkt dit bekend in de oren. Het is de naam van het trainingscomplex van PSV in het naburige Eindhoven. Als je Liempde in noordelijke richting verlaat , stuit je al snel op een zelfbedieningspontje over de Dommel. Het riviertje zal op deze wandeling een aantal malen worden gekruist. Dit St. Janspontje ziet er nieuw uit. Het is opnieuw in gebruik gekomen in 2008, na inspanningen van liefhebbers van cultureel erfgoed. Tot 1955 was dit pontje een familiebedrijf. Zwaar werk trouwens, om jezelf op een stalen ponton naar de overkant te trekken. De route loopt verder door het Dommeldal. Langs het riviertje gedijen wilgen en populieren. Geen wonder dat de klompenindustrie in de 19de eeuw floreerde in Liempde. Er is nu nog slechts één klompenmaker over. Verder van de stroom af liggen de bolle akkers, hogere gronden waarop al eeuwen landbouw wordt bedreven. Hier volgen we vooral karrensporen waarop het stevig ploeteren is. Tussen de bosjes en boerderijen door is steeds de toren te zien van Liempdes parochiekerk, met de opmerkelijke naam ‘St. Jans Onthoofding’. Als de zuidhoek van Liempde is gerond en de Vrilkhovense akker overgestoken kun je de wandeling inkorten en via de Oude Dijk terug keren naar het Wapen van Liempde, waar warmte en Brabantse pinten wachten. Doorlopen biedt weliswaar een stuk langs de snelweg A2, maar ook nog een fraai loopje over een stuk spoorbaan met als sluitstuk het kruisen van de Dommel via een spoorbrug. Dit zogenoemde Duitse lijntje tussen Boxtel en Wesel (1873) maakte een rechtstreekse verbinding mogelijk tussen de havens van Antwerpen, Vlissingen en Rotterdam en het Duitse achterland. Van deze lijn, destijds een ware snelweg, maakten ook koningen en keizers (Engeland, Rusland en Pruisen) gebruik om elkaar te bezoeken. In 1950 stopte het personenvervoer en in 2004 maakten de NS een einde aan het goederenvervoer. Na het buurtschap Kasteren wacht een bijzondere aanblik: Het Duyfhuis met duiventoren uit 1661. Duiven leverden vlees en mest. Het vlees was voor de edelen en de mest voor de arme Brabantse grond. Om de toren is een rand met schuin afhangende planken aangebracht. Die horde moest de steenmarters bij de duiven weghouden. Volgens de laatste berichten zijn er, na een magere periode, weer volop steenmarters in de buurt van Kasteren gesignaleerd. Even verderop staat nog een bijzonder historisch bouwwerk: een Jeroen-Boschschuur. Die heet zo omdat deze lemen schuur met een houten frame bekend is van de schilderijen van Jeroen Bosch. In de Middeleeuwen stonden ze overal in Brabant, maar dit is de enige die is overgebleven. Rondo Liemdo door akkers en bebouwing Wandelen in maart is immer een gok. Deze wandeling voert door de natuur, maar biedt ook wat beschutting in het dorp Liempde. Het riviertje de Dommel wordt vier maal gekruist, via een pontje, loop- en spoorbrug. Verder zijn er rond Liempde, maar zeker ook in het dorp, fraaie oude bouwsels te zien. Een ervan is café Het Wapen van Liempde uit 1600. Het café is de enige horecagelegenheid op deze wandeling. De rondwandeling ‘Rondo Liemdo’ is uitgezet door Albert Bressers voor het wandelplatform On Track. Lezers van Trouw kunnen de routebeschrijving met kaart tot 15 april gratis downloaden via ontrack.nl/rondoliemdo. Ook de gps-versie is tijdelijk gratis beschikbaar. De route is niet gemarkeerd. Het start- en eindpunt van de wandeling is café Het Wapen van Liempde, Raadhuisplein 4, tel. 0411-631280. Vanaf april geopend op ma/za vanaf 12 uur. Op zondag vanaf 10.30 uur. Dit Paasweekeinde vanaf 13u op za en 10.30 uur op zo. Per openbaar vervoer is het centrum van Liempde te bereiken via buurtbus 203 die een maal per uur vertrekt (5 minuten over het uur) vanaf NS-station ’s Hertogenbosch.

P.S. voetnoot van Albert. De wandelsite one track bestaat helaas niet meer. Dus de route is alleen nog (gratis) te downloaden op mijn eigen recepten/wandelsite.