Liempde langs de A2

IMG_8525 Ommetje A2 ca: 9 km

Voor meer foto’s van de route klik op de link:https://www.facebook.com/albert.bressers/media_set?set=a.550838998717964&type=3

Liempde ligt mooi opgesloten tussen de Dommel  (zie wandelingen: ommetje de vlaai en ommetje kasteren) en de A2. Hier had ik nog geen wandeling van dus bij deze. Ik hoor de mensen al denken wie gaat er nou langs de A2 lopen, maar ik moet zeggen dat het een hele mooie wandeling is geworden. Heb er 2 leuke natuurrondjes ingemaakt zodat de route echt de moeite waarde is. Ook nu zie je liempde (net als ommetje de grootte waterloop) weer van een geheel andere kant dan je gewend bent en dat blijft mooi. De grenswal tussen Amerika en Mexico die zal er hopelijk wel nooit komen, maar die tussen Liempde en Boxtel staat er al jaren (haha) veel wandelpezier

Start wandeling bij het “Wapen van Liempde”.

1) Met rug naar cafe R-door richting het Concordiapark met de kiosk, hou Raan met de kiosk dus Links van je. Loop nu alsmaar R-door het centrum uit. Weg gaat over in een asfaltweg. Ga nu op de kruising L-af (Eikendaal) Einde weg bij kruising R-door (Essenstraat) en einde weg R-af. Eerste weg R-af (De Schoren) Eerste weg R-af (Steeg) en einde Steeg L-af (Daasdreef) einde weg L-af (De Biezen) einde weg R-af. (Dazingstraat)

2) Eerste straat R-af af (Smalvelderstraat) en einde weg L-af, weg oversteken en  meteen de eerste straat R-af (Brukelsestraat) in eerste scherpe bocht. R-door zandpad ingaan. Dit zandpad helemaal uitwandelen en alle zijwegen negeren. We komen uit op het ventweggetje voor de A2. Hier R-af en het lange rechte stuk ook helemaal aflopen en bij de eerste scherpe   bocht en bij LP: met bordje Hogenbergseweg R-door graspad in gaan langs de A2, einde van dit pad weg oversteken  bij de stoplichten (pas op), en L-af richting (fiets) stoplicht, hier rechtdoor gaan.

3) Onder het viaduct van de A2 gaan, en meteen R-af het graspad langs de stroomkastjes volgen. (Mocht het gras hier in de zomer te hoog staan volg dan (3A) volg dit pad tot het spoorlijntje, steek de spoorlijn R-door over en vervolg het pad R-door. Pad gaat over in een asfaltweg (hier komt de 3A weer bij de route) Negeer het vlonderpad links en blijft het asfalt-weggetje volgen, einde van de asfaltweg met Rechts een geel paaltje van de gasunie. L-af het bos in. Volg dit bospad en ga wat verderop over het bruggetje en stap weer iets verderop op het vlonderpad. Ga hier L-af (dus niet de brug overgaan) en einde vlonderpad L-af gaan, wederom de asfaltweg volgen waar de asfaltweg over gaat in een graspad, lopen we nu R-door richting de River de Dommel, Loop met het paadje mee omhoog en achter de reling om de Dommel over te steken, volg het graspad nu R-door tot aan het fietspad, ga hier R-af en ga onder de fietstunnel door. Lees verder bij 4)

3A (alternatieve route) Onder het viaduct van de A2 gaan, R-door blijven gaan en het spoor-lijntje oversteken, we lopen alsmaar R-door tot het eerste huis aan de Rechterkant met huisnr: 11 Hier gaan we R-af (Hulserstraatje) alsmaar R-door gaan en het weggetje wordt asvalt.

4) Bij splitsing Richting bruggetje lopen, maar voor het bruggetje R-af paadje langs het water volgen, (Let OP mocht het pad in de zomermaanden dicht gegroeid zijn volg dan gewoon het fietspad R-af) einde van het paadje langs het water L-af het fietspad volgen. Ca:100meter voorbij de 2 gele paaltjes van de gasunie L-af zandweg in en paadje langs de poort volgen. Bij het viswater L-aanhouden (Grote Knotwilg) en door het stegelke gaan, langs water gaan en pad volgen tot einde visgat. R-aanhouden tussen de twee vennen doorgaan. En het pad langs het viswater blijven volgen (erg mooi) Einde pad (bij duikertje) R-af nog even langs het viswater lopen en dan dwars over het weiland naar Links in de hoek lopen richting 2 boompjes + stegelke.

5) Op het einde van de wei door het stegelke gaan en R-door over het bielzen bruggetje gaan. (Dus niet heel het viswater rond wandelen) het pad langs het water volgen.

6) Einde pad omhoog lopen en dan R-af langs het spoorlijntje, wandelen. Bij het fietspad L-af en weer het fietspad volgen, en einde fietspad. L-af, wegoversteken en L-af (Boxtelseweg staat hier niet aangegeven) negeer de kruising en ga R-door op de stoep lopen. LET OP: Het eerste straatje R-af(Tegenover Hnr:44 en bij bordje Berkenpad,  einde pad R-af, eerste weg L-af (Bremhorst) einde weg R-door (Draaiboom) en na het bruggetje L-af. Einde pad R-af (Heidonk)

7) Bij kruising R-door (Sportlaan) en bij splitsing LPNR:16 (en tegenover Hnr:32) R-af (Heideweg) bij volgende T- splitsing R-af, (Heidezoom) gaat over in Bolakker. Einde weg L-af en eerste weg R-af (Rozenhofstraat) nu de 4e weg (voorbij Hnr:22) L-af (Populierenlaan) Bij kruising R-door grindpad in en deze helemaal uitwandelen. Einde pad (Populierenlaan) R-af en deze weg (Oude dijk) helemaal uitwandelen. Aan de Linkerkant ziet u dan weer het cafe Het Wapen van Liempde.

Verklaring van de tekens:

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar

albertje56@gmail.com of via de site.