Vort dur de Sort

Wandelroute van ca:15 km van Liempde door de Sort naar De’n Boskant en weer terug door de Sort naar Liempde. Wandeling met 2 gezichten, eerste stuk wat meer harde weg maar wel veel moois oa: Oude kerkhof en de Sint-Janskapel, Mariakapel, Uitkijktoren “t Meulke (zie foto)  en het jukebox Museum en na de rust in de’n Boskant, het 2e deel volop in de bossen en mooie veldpaadjes…

Vertrek in Liempde bij Cafe het Wapen van Liempde. Tel:0411-631280 Raadhuisplein 4 5298 CD Liempde. http://www.wapenvanliempde.nl

1) Met rug naar het cafe linksaf richting het Oude Raadhuis (FR:57)

Ga meteen linksaf voor het gemeentehuis, Rechts langs het beeld van de struifbakster en het bushokje. Ga rechtdoor Den Achterhof in. Negeer zijwegen en ga bij groot wit huis met huisnr:30 rechtsaf voor het speeltuintje (tussen 2 hekjes door) en LET OP:na ca:10 meter voor huisnr:2 rechtsaf smal paadje in, einde paadje (voor wei met schuurtje) linksaf nu alle zijwegen negeren en dit gras/zandpad helemaal uitwandelen.

2) Einde pad voorbij de speeltuin, de Vendelstraat oversteken en zandpad rechtdoor vervolgen. Einde zandweggetje (Hnr:4) rechtsaf is een asfaltweg. Einde weg (Pastoor Dobbelijnstraat) voorbij het oude kerkhof met groot houten kruis rechtsaf, veldwegje ingaan en einde veldweg rechtsaf een verhard fietspad (Bord Hezelaar). Einde fietspad (Herscheweg) bij Maria-kapel linksaf (FR:55).

3) Eerste verharde weg linksaf Meulekensweg (FR:34) gaat over in Hulst. Voorbij het Jukebox museum (oprijlaan met Hnr:10) iets verderop R-af Huijgensweg, negeer zandweg Links en ga op de splitsing met bankje en bordje doodlopende weg L-af de Sort in. Negeer moutainbikepad Links aan de bosrand, en ga voorbij de zitbank met vuilnisbak op de splitsing L-af. Het eerste zandpad langs de brede sloot L-aanhouden, (Dus niet het betere zandpad met het bordje eigen weg) Einde zandpad (Sort) weg over steken en schuin R-door gaan richting Boskant Je komt dus langs Hoeve “de Drie Baarsjes” en loopt dan de Populierenlaan in.

4) Eerste kruising met zandwegen linksaf. (Wknp:51) Richting Wknp:52. Na groot ijzeren hek rechtsaf volg de paardrij route. Einde zandpad rechtsaf asfaltweg en einde asfaltweg (Bus) rechtsaf Kremselen. Richting Wknp:49. na Hnr:19 rechtsaf Eikenstraat en einde Eikenstraat linksaf. Bij bebouwde kom bord van Boskant als maar rechtdoor tot aan de kerk. Voor de kerk bij ijzeren zitbank links aanhouden, loop langs de school. Loop nu rechtdoor tot aan Grand Café de Vriendschap voor de rust.

Grand Café / Partycentrum de Vriendschap. Pastoor Teurlingsstraat 30

5492 EE Sint-Oedenrode

Tel:0413-472572

Voor meer informatie zie  http://www.devriendschapboskant.nl/

(Lekker om hier wat te drinken of een lunchgerechtje te nemen, je kan hier de wandeling ook beginnen en naderhand gezellig na borrelen en een hapje eten.)

5) Vertrek bij de vriendschap rechtdoor over het kerkplein, richting de kerk. Voor de trapjes van de kerk schuin rechts aanhouden en linksaf voor kapsalon Marian (Dus langs de kerk af) Pad om voetbalveldje blijven volgen en einde pad links aanhouden (Lpnr:2) Einde pad linksaf en meteen eerste weg rechtsaf Iepenstraat, einde pad bij mooi plantsoentje en vuilnisbak rechtsaf dan asfaltweg oversteken en rechtdoor zandpaadje langs sloot volgen. Voor het sportpark linksaf het zandpad volgen, (Bebouwde kom bord Boskant) bij kruising zandwegen rechtdoor Esdoornstraat.

6) Let nu even op. Aan de rechterkant komt een (Dennen)bos en halverwege het bos bij een ijzeren slagboom, rechtsaf het bospaadje ingaan. Op splitsing rechtdoor blijven gaan en einde bospad rechtsaf (brede zandweg). Zandweg rechts negeren en iets verder linksaf door klaphekje gaan. Bij kruising bospaden rechtsaf en einde pad door greppel meteen rechtsaf, weer einde pad door klaphek gaan en linksaf brede zandweg volgen. Einde zandweg (DonderdonkseDijk) weg oversteken en rechtdoor zandpad vervolgen Sort. Negeer stegelke Links. Let op bij bankje met vuilnisbak linksaf (we zijn hier op de heen weg ook al geweest) nu wel het smal paadje volgen tussen 2 populieren bomen achter het bankje moutainbikeroute:groen, dit paadje door het bos blijven volgen en hier ontstond dus de naam van de wandeling “Vort dur de Sort” , Het krokelpaadje alsmaar blijven volgen (dus niet de paadjes R-door nemen, dat zijn afsnijpaadjes) tot we aan een stegelke komen.

7)Voor stegelke met (bord let op) rechts aanhouden (Dus niet door het stegelke gaan) en dit pad blijven volgen Mbr:groen. Bij splitsing voorbij ijzeren hek linksaf Bunderdijk (Mbr:groen). Bij volgende splitsing met bankje rechtsaf Wessendijk, (Mbr:zwart) volg nu Mbr:zwart tussen de twee bruggen van de groote Waterloop door, iets verderop wordt de zandweg een klinkerweg en einde weg (Wessendijk) rechtsaf. (FR:55). Na Hnr:22 Eerste zandpad L-af Akkerweg Mbr:zwart nu rechtdoor met mooi uitzicht op Liempde.

8) Bij splitsing linksaf en einde graspad linksaf, volgende splitsing rechtsaf (langs groen hekwerk). In bocht bij wilg links aanhouden. Op splitsing met houten hek linksaf langs beukenheg, pad door de bochten volgen, na grasveldje met 8 eikenbomen, paadje inslaan tussen de 2 heggen, tegenover de speeltuin. Einde van dit paatje linksaf. We lopen weer voor het oude raadhuis langs gaan de hoek om en lopen naar het eindpunt van deze wandeling. Cafè Het Wapen van Liempde

Voor meer foto’s van de wandeling klik op onderstaande link:

(Je kunt bij het wapen natuurlijk gezellig even na borrelen en ook lunch of een klein hap behoort tot de mogelijk heden. grootte honger ga dan naar het achtergelegen pannenkoekhuis voor een heerlijk (Liempdse) pannenkoek of andere lekkere gerechten Geniet in de zomerdag van het mooie terras op de binnenplaats.)

Cafe het wapen van Liempde. Raadhuisplein 4 5298 CD Liempde

Stegelke = Draaipoortje

Wknp: Wandelknooppunt

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar

albertje56@gmail.com of via de wandelsite.