Nr:11 De Mortelen via: Liempde-Oirschot-Liempde 26,41 km.

lekkere appelstrudel met warme vanillesaus en slagroom bij Hotel de Kroon.

Mooie wandeling door Vrilkhoven, Velderen, Heerenbeek. Langs de Heerenbeekloop naar de Mortelen, via het Meezenpad naar Oirschot. Oirschot centrum. Het kerkpad en via de Mortelen weer terug langs de Heerenbeekloop, Oude kerkhof, Schutskuil. Landgoed Heerenbeek en Velderen, en via het Vrilkhovensekerkpad weer terug naar het centrum van Liempde.

Vertrek bij het Wapen van Liempde: http://www.wapenvanliempde.nl/home/

Met rug naar cafe R-af gaan de oude dijk volgen. Ga op de kruising voorbij Hnr:81 L-af Hogenbergseweg in. Loop nu R-door en ga voorbij de bebouwde kom borden en tegenover Hnr:62 L-af onder de A2 door via het tunneltje. Loop nu R-door over de Vrilkhovense weg.  Negeer zijwegen en ga voorbij Hnr:9 L-af, einde weg de Eindhovense weg oversteken en L-af gaan. Meteen daarna de eerste weg R-af nemen de Velderseweg. Zijwegen negeren en einde weg onder het spoortunneltje doorgaan en daarna L-af gaan Richting landgoed velderen.

Loop de mooie laan in over de steentjes en Let Op: ga bij Hnr:19 L-af. Deze asfaltweg gaat over in een zandweg. Loop nu als maar R-door en negeer alle zijwegen. Bij Paaltje met de letters DPO draait het pad naar Rechts van het spoor af, blijf het pad gewoon volgen met een paar bochtjes maar meestal gewoon recht. Na even wandelen komen we bij een dwarsbalk op een ruime 4-sprong met meerdere dwarsbalken. Ook hier maakt het pad een bocht naar Rechts dus weer wederom gewoon het pad blijven volgen.

Het pad komt uit op het bekendste punt van Landgoed Velderen, de zo-genaamde Negen Dreven met rust bankje met opschrift het Wijdevenne Benske. Ga voor het bankje L-af en volg R-door de brede laan.

Bij dwarsbalk ook R-door (Wknp:81) (3) en bij landgoed Heerenbeek bij Hnr:6 ook R-door gaan. Op splitsing met Links een boerderij R-af gaan. (Wknp:3) (4) en einde weg bij slagboom nog R-door. Negeer zijweg van Links (Wknp:4 (5) en loop R-door tot de Heerenbeekloop bij Wknp:5 (6) Ga hier L-af en wandel over het smalle pad langs de Heerenbeekloop. Pad alsmaar blijven volgen.

Einde pad bij div: dwarsbalken en Wknp:6 R-af over de Herenbeek loop en dan R-door (9) volgen. Op kruising met asfaltweg, pad R-door oversteken, volg dit zandpad tot kruising met asfaltweg en ga hier ook R-door.  Iets verderop staat aan de Rechterkant bij een mooie poel een bankje, en dat is een prima pauze plek. Einde pad L-af over de asfaltweg. Negeer zijwegen en ga voorbij Hnr:17 (bij verkeersbord en vluchtheuveltje) R-af het fietspad Meezenpad in. Negeer zijwegen en loop dit pad helemaal uit. Einde fietspad R-af en meteen weer L-af en volg het Notelse fietspad R-door (achter de molen door).

Negeer weer alle zijwegen en kruisingen en ga op het einde van het fietspad R-af en meteen L-af, het betegelde voet/fiets pad langs de weg volgen, langs de ijzeren kunstwerken van het Gilde. Voor de rotonde met kunstwerk R-af over de rotonde de weg oversteken en ook de busstrook. Ga R-af bij de sint Jorisstraat (langs de Zevensprong) en einde weg L-af Gasthuisstr. Negeer zijwegen en loop R-door langs de bekende Grote Stoel van Oirschot. Voorbij de Stoel R-af gaan en einde weg (Rijkesluisstraat) R-door.

Hier zie je Hotel de Koning een prima pauzeplek met lekkere koffie met diversen soorten gebak. Ik zelf ging voor de appelstrudel met warme vanillesaus en slagroom. Voor meer info:http://www.hoteldekroon.nl/

Loop na de eventuele pauze weer R-door en ga na Hnr:2 en de Bakker op de hoek. R-af Sint Odulphusstraat. Op splitsing R-door (Sint Odulphusstraat) Op de volgende splitsing schuin R- aanhouden naar het witte huisje lopen met bordje Fietspad en fietsroute (60) en een Gele pijl. Het Kerkpad, Volg dit paadje R-door. Einde paadje L-af (gp) en meteen voor Hnr:87 R-af Fietspad, Kerkpad. Einde Kerkpad R-af en nu meteen weer voor Hnr:2 L-af gaan het Kerkpad vervolgen. Einde pad R-af, loop aan de Rechterkant van de weg over de stoep en ga vlak voor het einde van de weg, Rechts langs de afrastering. Steek de weg over en loop nu R-door. (langs Hnr:16) De Vier Uitersten gaat over in Kennedylaan.

Bij het naambordje Kennedylaan meteen R-af gaan onder de rozenboog door. Daarna ga je L-af richting de Rotonde. Steek deze R-door over en volg even het fietspad langs de Oude Grindweg. Ga tegenover Hnr:62 R-af het graspad in (gp) Voorbij het hekwerk L-af gaan en het paadje volgen langs het voetbalveld, op het einde draait het paadje naar Rechts en loop je achter het doel door. In de hoek loop je nu R-door het paadje in de groenstrook. (richting huizen). Aan het einde van dit paadje ga je L-af, een duidelijk bospad. Helemaal Einde paadje L-af, einde pad Bij Wknp:62 L-af (61) Op splitsing R-door Notel en einde Notel, R-af oude grindweg volgen. Negeer zijweg de Franse man en neem de volgende. (Voor Hnr:79) R-af asfaltweg in gaan. EchteDonksesteeg. Voorbij Hnr:1 gaat de asfaltweg over in een zandweg. Bij Splitsing Wknp:14 R-door (15)

Negeer zijwegen en ga op splitsing met de Oude Steeg L-af Negeer zijwegen. Neger zijweg Links (Zwartvoorten) en Rechts (volg de gele pijlen) en hou op de splitsing L-aan. Neem nu het eerste pad R-af. Dit is bij Wknp:16 (2) Smal paadje met bordje de Mortelen. Einde pad Bij Wknp:2 R-af (69) en eerste pad (weer bij Wknp:2) L-af. (69). Meteen na de balk R-door het graspad volgen (g.p.) Pad komt langs het water en einde pad door klap hek gaan.

(je kunt hier ook even naar het oude kerkhof gaan kijken paadje meteen langs het hek.)

Op asfaltweg R-af over het fietspad gaan, en op kruising R-af naar Herberg de Schutskuil wandelen. Prima pauzeplek. Voor meer info:https://schutskuil.nl/index.html

(Hier zijn twee mogelijkheden) ik kies zelf altijd voor het bospad. Heb je meerdere wandelingen van mijn gemaakt en je wilt een keertje liever niet over het bospad, loop dan R-door over de asfaltweg. Negeer bospaadjes Links en loop R-door tot je bij de brede grindlaan komt, hier ga je dan L-af richting landgoed Heerenbeek. Je komt precies bij het Landgoed uit en ga voor het Landgoed L-af je komt bij de dwarsbalk loop hier R-door …..en je leest verder bij het *)

Tegenover de schutskuil het bospad inwandelen met bordje Heerenbeek. Meteen R-af het bospad volgen en dit pad geheel uitlopen alle zijwegjes negeren. Bij de dwarsbalk L-af gaan.

*en de Laan door landgoed Velderen geheel uitlopen tot de zes sprong bij het pnemhuisje ga hier R-af langs de 3 groene brievenbussen en loop langs landgoed velder. Einde landgoed L-af gaan en R-af weer door het spoortunneltje gaan. Einde tunneltje  L-af gaan over de asfalt weg. Kruising van Rechts negeren (Hollandsdiep). Neem de eerste weg L-af Hoekstraat. Voor Hnr:12 R-af en in de bocht voorbij de rij Eikenbomen L-af het graspad ingaan.

Einde pad R-af en einde Lagevoortseweg R-door de Oude Rijksweg oversteken. Nu als maar R-door wandelen en weer onder de A2 doorgaan met behulp van het fietstunneltje. Ga meteen na het Fietstunneltje als je boven bent, Scherp R-af over het graspad. Einde paadje L-af Brukelsestraat. Neem de eerste zandweg L-af. Aan het einde van dit zandpad genaamd Vrilkhovensekerkpad R-af gaan over de klinkerweg. Negeer nu alle zijwegen en hou bij het tipje L-aan. Rozenhofstraat gaat over in de Parkstraat. Loop dus R-door de Parkstraat in. Einde parkstraat L-af en loop nu R-door richting cafe Het wapen van Liempde. Einde wandeling.

Voor het wandelkaartje, Klik hier: http://afstandmeten.nl/index.php?id=2683272

Voor de facebook wandelfoto’s klik hier:

Mooie wandeling veelal door natuurgebied de Mortelen.

Posted by Albert Bressers on Monday, June 22, 2020

Hnr: = Huisnummer

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(gp) = gele pijl wandelknooppunt volgen