Nr:31 Gezellige wissel Nr:3 Best

De Mol

Een Best(e) wandeling richting Son, langs de Mol, door het Leemkuilenpark via de fietsbrug naar de Nieuwe Heide, Joemann –paveljoen, rondje langs het Oud (Sons) Meer.  Stukje van het leuke Kaobouterpad. Het Boshuys en terug over de Nieuwe Heide, langs het Langven en door het gezellige centrum van Best weer terug naar het station.

Start wandeling Centraal Station Best

Loop langs de horeca naar Links, langs de containers houdt Links –aan richting de rijwielstalling van de WSD. Steek de straat schuin over en ga dan R-door over het brede tegelpad, met Rechts de rijwielstalling. Eerste mogelijkheid R-af gaan (Bij stroomhuisje nr:4) en dan meteen weer R-af. Volg nu dus de brede stations boulevard. Loop nu dus R-door over deze station boulevard en steek aan het einde via het fietspad de weg over. (loop richting de Mol) Daarna R-af, fietspad volgen langs de Stationstraat. Op kruising met Leeuwerikstraat R-door het fietspad blijven volgen. Volgende splitsing ook R-door en op splitsing met de Burgemeester Notermansstraat R-door de Stationstraat blijven volgen. We lopen langs de Mol (Bekijk hem even want dat is best de moeite waard) Op de rotonde L-aanhouden (Willem de Zwijgerweg)

LET OP. Na ca:30 meter L-af smal paadje voor boom met bordje Leemkuilenpark ingaan. Meteen op splitsing Rechts aanhouden en dit paadje nu als maar R-door blijven volgen. Negeer alle zijwegen en kruisingen. (Voor flatgebouwen R-aanhouden, het paadje loopt parallel langs de Willem de Zwijgerweg.) Het paadje gaat over Hult en Bult en aan het einde van het paadje ga je L-af na ca:20 meter het fietspad oversteken en fietspad langs de weg volgen. Raadhuisstraat (Het bordje staat iets verderop) Wandel bij de stoplichten R-door en ga over de stoep. In bocht R-af gaan Landveroveren en dan meteen L-af Richting de Benzinepomp (Landveroveren)

LET OP. Ga na ca:15 meter L-af over het zebrapad, ga dan R-af en neem het tegelpad R-door tussen de groenstrook. Je loopt nu langs de benzinepomp af en iets verderop langs garageboxen. Aan het einde van het paadje (bij klein friettentje) R-door Speelheideweg. Einde weg R-door de weg oversteken (Oude rijksweg) en richting de fietsbrug wandelen. Dus L-af en meteen weer R-af richting Son en Breugel. We gaan over de fietsbrug en verlaten Best.

Op kruising R-door gaan. Wknp: 26 (24) Hogenkampenweg en aan het einde van deze weg R-af Oude Sonsedijk. (g.p) In bocht met de Achterse Kampenweg Let OP:R-door het brede zandpad volgen. Op brede splitsing L-af LET OP. Bij Bordje Ruiterpad R-af Het brede pad met slagboom nemen. (ca:50 meter voor de weg) op kruising met Licht groene paaltjes L-af (MBR). Voor slagboom R-aanhouden en op kruising met slagboom R-door, het smalle kronkelige paadje blijven volgen en negeer alle zijwegen. Na ruime tijd komen we op een asfaltweg uit. Ga hier R-af. Einde pad (bij pakeerplaats) R-af pauze bij het Joemann palveljoen.

Loop na de pauze terug naar de pakeerplaats. Loop R-door de pakeerplaats op en aan het einde van de pakeerplaats R-door gaan (Bordje opengesteld) ga nu meteen het eerste pad :L-af (lichtgroenpaaltje) en meteen op kruising R-af (zwart paaltje) op splitsing van wegen het eerste pad R-af nemen. Op kruising R-door gaan en op een brede kruising ook R-door gaan. Volg nu de Gele Pijlen van het Wandelroute Systeem. Na zeer fraaie oude mastboom (aan de linkerkant van het pad) en paaltje met 4.5 R-af(gp) volg nu even het pad via de gele pijlen. Loop over de zandplak naar Wknp:20

Hier gaan we R-af (21) loop als maar R-door en ook bij Wknp:21 R-door (27) (Pad loopt door de Ecozone zie het overzichtsbord in de bocht). Einde pad weg oversteken Wknp:27 hier R-door (29) Loop als maar R-door tot Wknp:29 go ook hier R-door (4) eerste kruising R-af en na ca:50 meter verderop op splitsing L-af smal bospad (gp) volg dit pad via de gele pijlen. Het pad komt uit op een breder pad ga hier R-af (gp) vervolgens over de sloot L-af (gp). Volg ook dit pad met de gele pijlen mee. Het pad komt uit op een iets breder pad en ga hier L-af (gp) Bij Wknp:4

LET OP richting wknp:9 dit staat echter niet aangegeven. Dus R-door drukke weg oversteken en R-door het bos ingaan (iets verderop staat de (9) op een gele pijl. Iets verderop bij Wknp:9 Links af het brugje over gaan. (8) Daarna R-af en in bocht met bankje L-aanhouden.

Ga door het klaphek en LET OP. Negeer de gele pijlen en loop R-door het pad langs de afrastering volgen. Blijf dit pad langs het Oude Meer volgen langs enkele zitbankjes en aan het einde de zandvlakte R-door oversteken, ga na de zandvlakte tussen de bomen door. Volg nu het brede pad R-door, ga door het klaphek en we komen uit bij WKnp:7. Hier L-af richting (20) Let OP: Neem het eerste paadje R-af (we verlaten hier weer de g.p route) en we lopen nu over het kabouterpad. Op T-splitsing L-af en ca:8 meter verder R-af Rood paaltje met witte pijl. Op splitsing L-af (rood paaltje) Op volgende T-splitsing L-af. Blijf dit brede pad nu volgen. Na bocht op splitsing met Rechts een afrastering L-aanhouden. Bij smal paadje met Kabouterbrugje R-af gaan en door de ijzeren poort wandelen, het klinkerpad R-door volgen. Op splitsing L-af. Loop om het witte gebouw heen en hou R-aan tot restaurant het Boshuys voor een gezellige pauze:

Loop na de pauze weer terug steek de weg weer over en ga R-af over het fietspad iets verderop zijn we bij Wknp:22. Ga hier L-af (20) Steek het MBR pad over en blijf het pad R-door volgen. Volgende kruising negeren en R-door blijven lopen. Dat geldt ook voor de volgende kruising dus ook hier R-door blijven gaan. Op volgende kruising met MBR en ook met Bortje Ruiterroute (en dubbelstammige mastboom) R-af gaan. Volgende kruising (bij bordje Aantrekkelijk beheer) R-af gaan.

Blijf dit MB pad R-door volgen met de bochten mee, negeer zijpaadjes (je loopt nu ook over het Airbornepad) tot bredere splitsing en ga hier L-af. In bocht het pad naar Rechts volgen, negeer de zijweggetjes en op de volgende brede splitsing R-af gaan. Ga op de volgende splitsing R-door en ook op de volgende kruising R-door gaan (Bordje:Naalden op een presenteerblaadje) Hou na Ca:15 meter L-aan, paadje tussen de bomen door (op de boom staat een rode pijl) (Volg NIET de rode pijl R-af) Op breder pad (bij 2 stammige eik) L-af en op de eerste splitsing R-af MB pad. Op kruising met groene paaltjes R-af en op de volgende kruising R-door het brede pad nemen. Negeer zijwegen en einde pad R-af (bij overzichtsbordje van Nat en Droog)

en na ca:30 meter L-af door het klaphekje gaan (Langven) Pad R-door blijven volgen. Einde Pad R-af nog steeds langs de afrastering. Door het klaphekje gaan en R-door de (g.p) volgen. Negeer splitsing en volg de (g.p) R-door langs de afrastering. Iets verderop bij Kruising. Van zand en bospaadjes R-door Let OP: De gele pijlen weer verlaten en MBR: volgen. Negeer pad naar Links en Ga R-door op splitsing met ander MBR:pad R-door zwart paaltje met MBR: Groen. Pad R-door volgen en zij paadjes negeren. Het pad komt uit op een asfaltweg, splitsing met de Schietbaanlaan.

Ga hier de asfaltweg op (Boslaan Zuid) en loop nu R-door (richting bord doodlopende weg). Op kruising bij Wknp:26 (1) R-door breed zandpad volgen via de (g.p). Einde zandpad (boslaan) op splitsing R-door en helemaal aan het einde van de Boslaan L-af. (Sint Oedenrodeseweg) Steek nu de A2 en de rotonde R-door over en negeer nu alle zijwegen, kruisingen enz. en loop gewoon R-door door het centrum van Best richting de kerk en zo verder tot aan het station en café ’t Knooppunt. Einde van deze wandeling.

Deze wandeling maakt maar zeer weinig gebruik van het wandelnetwerk. Waarnodig staan ze in de tekst vermeld.

Voor de wandelfoto’s via facebook klik op onderstaande link:https://www.facebook.com/media/set/?set=a.931133700688490&type=3

Voor het landkaartje (wat misschien niet helemaal overal klopt door de vele smalle paadjes die op de kaart niet of moeilijk terug te vinden waren) Klik op de onderstaande link: http://afstandmeten.nl/index.php?id=2714659

Verklaring van de tekens:

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(18) = aanduiding volgende Wandelknooppunt

(g.p.) = volg de gele pijlen op de route van het Wandelknooppunt

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar