Nr:40 Ommetje Gasthuishoeve – Helden v Kien – Gasthuishoeve

Gezellig ff een bakkie koffie doen dat kan , alles staat er voor je klaar.

(Voor de lange afstand wandelaars is deze route prima te combineren met Wandelroute Nr:38)

Mooie rond wandeling van ca:12.5 km, met vooral het Thema de Dommel. Verder door het mooie park bij de Kienehoef tot 2x toe zelfs, en de pauze plek is dit keer het mooie restaurant de Helden van Kien.

Maar de start is ditmaal bij de Gasthuishoeve. Voor meer info;

Loop naar het einde van de Parkeerplaats. Steek de weg schuin over (Wknp:53) loop naar het kapelleke en loop daar het graspaadje in langs het kapelleke. Einde graspaadje de (Liempdse weg) schuin oversteken. (w.p). en het graspaadje R-door volgen. Bij bordje Dommeldal graspad R-door blijven volgen. Op de hoek bij het stegelke R-af (w.p). Ga door het stegelke en volg het pad naar Rechts. Pad kan in de zomerdag nogal ruig zijn. Ga verder R-door, door klaphekje. Op splitsing met schuurtje R-door met de bocht mee lopen. Ga op de volgende splitsing L-af. Vervolg het pad door het klaphekje. In scherpe bocht L-af (w.p).

Voor de Dommel R-af en ga L-af de brug over de Dommel over. Na de brug L-af het pad naar beneden volgen. Volg dit pad nu geruime tijd. Op splitsing met verkorter, L-af (w.p). volgen. Door klaphekje gaan en R-door over de bredere zandweg wandelen. (langs de aspergevelden). Op splitsing met Ooievaarspaal R-door (w.p). In scherpe bocht is een mooi koffie-hoekje ingericht (meestal staat er de koffie klaar) leuk pauze plekje. Einde pad de Ollandse weg oversteken en R-af over het fietspad gaan. Let Op: Negeer het eerste zandpad van Links Kinderbos en loop hier R-door over het fietspad.

Neem tegenover de parkeerplaats van de zorgboerderij het smalle paadje L-af langs de slagboom. Blijf dit mooie paadje volgen en ga op het einde van het paadje R-af. Op splitsing L-af Koningsvaren. Einde weg de (zwembadweg) schuin oversteken en naar het bordje wandelpad lopen. Volg dit pad R-door met de vijver Rechts van je. Loop voorbij het Restaurant en ga op de hoek van de vijver R-af, volg het paadje langs de bankjes. Pad loopt iets omhoog en wordt een zand/bospad. Negeer zijpaadjes. Op splitsing met g.p. R-af richting de vijver. Op splitsing voor het hekwerk schuin R-door langs het hekwerk, je komt langs de kinderboerderij.

Op kruising L-af en meteen weer L-af. Zand/bospad. Loop nu R-door en negeer zijwegen. Loop weer voorbij de kinderboerderij over het bospad en ga nog een stukje R-door. Neem nu verderop het brede zandpad L-af en loop R-door langs het hekwerk en de vijver. Ga het brugje over en daarna meteen R-af het pad langs de vijver volgen. (richting het restaurant) Op Y-splitsing R-aanhouden langs de vijver.

Ga de grote brug over en loop naar het terras voor een eventuele pauze bij de Helden van kien. Voor meer info: https://deheldenvankien.nl/

Loop na de pauze terug naar de brug en ga R-af voor de brug. Meteen op de splitsing R-af. Iets verderop weer R-af, pad nu R-door langs het hekwerk volgen. Op splitsing met groentetuin L-af en richting de parkeerplaats wandelen. Steek deze over en ga op de asfaltweg L-af. Op kruising bij Wknp:5 R-af (7) Volgende kruising (g.p). L-af Vliegden. Einde paadje Let Op: L-af gaan, dus niet meer de g.p. volgen. Op volgende kruising L-af en het smalle paadje langs de sloot nemen.

Op kruising met Vliegden het paadje R-door blijven volgen. Paadje met de bocht mee blijven volgen. En einde paadje de brede zandweg oversteken. Ga hier L-af en volg het paadje weer verder langs de sloot. Tot de bosrand, hier R-af gaan en weer het paadje langs de sloot verder volgen. Paatje met bocht naar Links langs de bosrand blijven volgen. Paadje met de bochten mee blijven volgen. Bij Haakse bocht nar Rechts ook het pad blijven volgen, de sloot ligt nu Links van je. Einde op splitsing L-af, pad langs de sloot, met de sloot nu weer Rechts van je.

Einde pad L-af. Steek hier weer de weg schuin over en ga naar het bordje wandelpad. Loop het pad in en ga meteen R-af met de vijver Links van je. Loop nu R-door naar het trekpontje en steek de vijver over met behulp van het pontje. Loop nu R-door en meteen eerste paadje na verharding R-af, ga meteen L-af en loop langs de zitbankjes en het speelveldje.

Ga meteen na de beukenheg en voor het speeltuintje R-af, het pad loopt omhoog. Ga nu R-af het brugje over en volg het pad langs de vijver. Einde pad over het brugje gaan en op splitsing R-af gaan richting verharde weg. Door houten poortje gaan en de weg oversteken, ga nu R-af over de stoep en iets verderop L-af (zwembadweg) Einde weg de Ollandse weg oversteken en R-af, daarna meteen L-af het Klaverpad ingaan. Het pad van Rechts negeren. Bij zitbankje en Wknp:33 R-af (34) over het brugje gaan.

Pad R-door langs het water blijven volgen. Op Y-splitsing L-af pad langs het water volgen. (Pad loopt met een bocht met het water mee) Volg dit pad en ga op het einde L-af door stegelke de brug over. Loop na het klaphekje R-door over de wei. Volg het paadje langs de afrastering naar de volgende brug. Ga door de klaphekjes en volg het pad langs het water. Stap met behulp van een overstapje over de afrastering heen en volg het paadje R-door langs het water.

Einde paadje bij Wknp:34 L-af de brug overgaan (31) de Hoge Vonderstraat. Loop deze straat helemaal uit en negeer alle zijwegen. Loop dus alsmaar R-door en ga aan het einde van de weg R-af. (w.p).

(Wil je even naar het centrum van Sint Oedenrode ga hier dan L-af en loop naar het centrum, loop na je centrum bezoek dezelfde weg weer terug en hervat je route)

Net voorbij het Ahrend gebouw. (voorbij het zitbankje met prullenbak) R-af de parkeerplaats opgaan, het wandelpad volgen. Iets verderop L-af (loop tussen de witte stippellijnen) en volg het Wandelpad, bij het bordje dus R-door tussen de laurierhagen gaan en nu dit paadje maar blijven volgen. Het paadje gaat naar Links en daarna naar Rechts en je steekt nu de mooie brug over de Dommel over. Na de brug L-af en meteen R-af. Blijf nu gewoon het wandelpad volgen. Het pad komt weer bij de Dommel uit, ga hier R-af en volg het pad langs de Dommel tot aan de brug. Ga hier L-af de brug over en meteen weer R-af langs de Dommel

(mocht je even naar de uitkijktoren willen lopen, ga hier dan L-af en volg het paadje naar de toren. Loop daarna weer dezelfde weg terug en vervolg de wandeling).

Volg het pad via de (w.p). Loop weer door het klaphek en ga op de splitsing Let Op: L-af (dus nu niet meer de (w.p). volgen. Negeer zijwegjes en blijf het pad volgen, het pad gaat over in een asfaltweg, loop hier R-door alhoewel een bezoek aan de boerderijwinkel ook best de moeite waard is. Aan het einde van de weg op de kruising zijn er 2 mogelijkheden.

(In het late najaar, winter en vroege voorjaar kun je R-doorlopen de Hongerstraat in. Na Hnr:13 en voorbij (de schapen) wei kun je dan R-af langs de sloot lopen, tot aan de Kremselen, ga dan R-af en loop terug naar het gasthuis.)

In de zomer als de brandnetels hoog staan en de slootkant niet gemaaid is kan je er echt niet doorkomen, Steek dan de Liempdse weg over en ga R-af loop over het fietsgedeelte (dit is ca:400 meter) net voor de flauwe bocht kan je weer het graspaadje nemen naar de Ritakapel, Bij Wknp;53 ga je L-af en iets verderop ga je R-af weer de parkeerplaats op van de Gasthuishoeve.

Einde wandeling.

Voor het routekaartje klik op onderstaande link:

Voor de facebookfoto’s klik op onderstaande link:

Ommetje Gasthuishoeve-Helden van Kien.

Verklaring van de tekens:

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk.

w.p = witte pijlen van ommetje rijsingen