Nr:45 Sint-Oedenrode. Rondje Dommelbeemden via Nijnsel

Loslopende runderen in de Vresselse bossen

Mooie rondwandeling door de Dommelbeemden van Rooi en Nijnsel . Langs de kapel op Everse en de mooie veldtoren. Langs o.a. de Moerkuilen en de Hazenputten en de Dommel.

Start wandeling

(omdat er op de markt voldoende horeca aanwezig is starten we deze keer gewoon op de markt. Zodat jezelf je favourite horecazaakje kan uitzoeken voor de koffie)

Wknp:29 Markt Sint-Oedenrode

Het wandelknooppunt staat langs de houten bloemblok op de kruising met de Rabobank. (Kapittelhof)

Loop hier R-door (27) volg de weg R-door met de ruime weg mee negeer alle zijwegen en loop R-door over de brug van de Dommel. Ga op de rotonde ook R-door. Aan de overkant staat Wknp:27 ga hier L-af, (28) Eerschotse straat R-door oversteken, en ga bij Wknp:28 R-af (26) Bij Wknp:26 R-af (25) volg het paadje om de Knoptoren heen en langs de kerk en over het brugje. Na de brug L-aanhouden richting bord Sint-Oedenrode. Let OP:Na de heg en voorbij 2 eiken bomen L-af over de balken het graspad volgen. Aan het einde van het graspad L-af en meteen weer L-af over het fietspad. Let OP: Bij fietsenstalling, vuilnisbak en bankje L-af het gruispad ingaan. Einde paadje R-af volg weer de g.p. Dus steek de weg over, en ga R-af langs het muurtje over het tegelpad.

Bij Wknp:23 R-door (22) Het fietspad blijven volgen en zijwegen negeren. Einde pad bij de rotonde R-af weg oversteken en R-door over de A50 het fietspad volgen, weer weg oversteken en einde fietspad R-af Everse Akkerpad. (Fr:31) g.p. Op splitsing met van Rechts een doodlopende weg L-af gaan (fr:31) g.p. Op splitsing bij Wknp:22 R-door het fietspad vervolgen (82) Negeer graspad langs sloot en ga nog steeds R-door over het fietspad. Let OP: Voorbij de bomen aan de Rechterkant van het fietspad meteen R-af gaan, smal graspaadje met bordje Noordoostbrabant. Op splitsing voorbij de bomen R-door het smalle graspaadje volgen. Op volgende splitsing met blauw paaltje L-af gaan. (door het paadje van Rechts komen we straks weer terug) Blijf dit pad nu als maar volgen met de bochten mee en af en toe een blauw paaltje, negeer alle zijpaadjes.

Pad komt uit bij de kapel van de Heilige Marinus van Tours, kijk hier gerust even rond of steek even een kaarsje op. Loop via het pad van

de kapel naar het fietspad en ga hier R-af. Let OP:Meteen voorbij Hnr:12 R-af, hou meteen R-aan en volg dit pad via de geel/rode markering van het Vennekespad negeer zijpaadjes en volg de markering. Pad loopt iets verderop langs het water van de Moerputten en draait daarna de weilanden op. Volg het pad langs de bosrand. Op Y-splitsing met open weiland L-aanhouden de markering geel/rood staat hier pas op het einde van de wei maar is wel zichtbaar. Op omgedraaide Y-splitsing R-aanhouden g.r. en op volgende Y-splitsing L-af. g.r. Volgende splitsing R-aanhouden en einde weg R-af over het fietspad gaan.

Stukje over het fietspad tot splitsing met meterkast waar de geel/rode markering weer op staat, er staat ook een blauw fietsbord. Ga hier L-af, steek dus de weg over en ga bij Wknp:71 R-door (72) g.p. Hazenputten. Volg nu weer de Gele Pijlen van het wandelnetwerk. Op splitsing L-aanhouden g.p. en de brede zandweg volgen. Op ruime splitsing bij Wknp:72 L-af g.p. (45) Bij Hazenputten Hnr:10 R-door en circa 15 meter voor hoeve Strobol (mooi museum misschien wel een bezoekje waard voor meer info: https://www.hoevestrobol.nl/)

Bij paaltje met g.p. en bordje Noordoost Brabant R-af gaan. Volg nu de g.p. door het Vresselse bos. De Wandelknooppunten + Gele Pijlen staan goed aangegeven en hoe je alleen maar te volgen tot je het bos weer uitkomt. (Dat is bij de Ostayweg).  Ik zal wel een beschrijving geven maar bij twijfel gewoon de gele pijlen volgen. Op kruising L-af g.p. en volgende kruising R-af g.p. Op kruising met MBR:Paars R-door. Volgende kruising ook R-door en iets verderop L-af. g.p het stijgende pad volgen. Op Y-splitsing R-aanhouden g.p. en op volgende ruime splitsing bij Wknp:45 L-af (69) volg de g.p. (We verlaten hier de geel/rode markering van het Vennekespad)

Bij Bankje R-door pad vervolgen. Op kruising met hekwerk L-af. g.p. Op schuine kruising R-door g.p. en volgende splitsing bij WKnp:69 R-af (82) Volgende splitsing R-door g.p. volgende splitsing ook R-door en iets verderop R-af g.p. Op kruising R-door en op omgekeerde Y-splitsing ook R-door wandelen. g.p. Volgende Y-splitsing schuin R-af g.p en volgende kruising R-door g.p.

Op volgende kruising L-af g.p en iets verder op volgende kruising R-af g.p. volgende kruising R-door g.p. en ook de daarop volgende kruising R-door g.p. volgende kruising weer R-door g.p. en de laatste kruising bij WKnp:82 R-af (47) Bij volgende kruising L-af g.p. en volgende kruising R-af g.p. Op splitsing L-af g.p. en einde paatje R-af g.p. Op splitsing R-door (richting hekwerk) Door klaphekje gaan en R-door gaan g.p. Voorbij ven meteen R-af g.p. en op volgende kruising R-door g.p. Bij

Wknp:77 L-af 78 (neem even een kijkje bij het ven) einde paadje door klaphekje gaan. Bij Wknp:78 R-af (76) en volgende splitsing R-door g.p. volgende splitsing met Mbr: R-door en op kruising met veel splitsingen gewoon R-door gaan. g.p. Negeer Mbr: van Rechts en op ruime kruising bij Wknp:76 R-door (08) Ostayweg.

Einde weg bij Wknp;8 R-af (74) Vresselse weg. Bij Wknp: 74 L-af (9). Let OP: Op splitsing met bankje (kruispunt voor plant en dier) g.p. verlaten en L-af en Let Op: iets verderop door klaphekje gaan. Nu het pad langs de afrastering volgen. Einde wei door hekwerk gaan en meteen R-af verder langs de afrastering wandelen. Op splitsing met wei R-door het smalle paadje volgen. Weer door houten versmalling gaan en pad van Links negeren en R-doorgaan. Bij bankje “de Neep Hool” pad R-door volgen (mooi pauze plekje) negeer alle zijpaden en vlak voor einde pad langs de dwarsbalk gaan en het overzichtsbord. Helemaal einde pad R-af en op splitsing bij Wknp:9 R-af (74) Hooibeemdenpad. Op splitsing L-aanhouden g.p. en einde weg bij Wknp:74 L-af (73)

Einde Vresselseweg bij Wknp:73 de Lieshoutseweg oversteken en daarna R-af gaan Let OP: Voorbij Hnr:35a L-af veldweg blauw gaan we nu volgen (bordje Lieshoutseweg 35b+35c) richting de uitkijktoren. Op Y-splitsing voorbij Hnr:35b L-af en voorbij de slagboom gaan. Bordje Noordoost Brabant. Pad nu R-door volgen met de blauwe paaltjes mee. Na bocht pad R-door langs afrastering volgen. B.p. door hekwerk gaan en het graspad volgen via de B.p. Pad R-door volgen over de weide en na de uitkijktoren R-af naar het hekwerk lopen. Pad door het hekwerk volgen en op splitsing L-af, zijwegen negeren en einde pad L-af weer het fietspad opgaan.

Zijwegen negeren en op splitsing met doodlopende weg R-af gaan. Einde fietspad L-af weg + A50 + volgende weg oversteken en de Oostelijke rondweg ook nog oversteken en daar meteen L-af naar beneden gaan. Sluitappel R-door oversteken en voor bocht met rood paaltje + blauw fietsbord R-door het smalle paadje door het gras nemen.

Einde paadje L-af fietspad volgen. Op kruising R-door het fietspad volgen. Voor de brug R-af Kerkdijknoord. Einde verharding R-door volg dit mooie paadje met de bocht mee en einde paadje bij brug L-af over het brugje gaan, paadje verder volgen.

Loop na het brugje R-door en Let Op: neem het eerste straatje L-af. Ga bij het bankje R-af en daarna L-af over de tegelstoep. Bij Rotonde R-door en daarna L-af bij het bankje met vuilnisbak. Wandel richting het beeld en loop verder R-door langs de grote klomp. Ga de brug over en ga na het bushokje R-af over het gruispad. Iets verderop de brug over de dommel overgaan. Blijf dit pad volgen en gan na Hnr:58 (Kuis) L-af, volg het pad langs de kerk en op de hoek R-door over het kerkplein wandelen. Einde kerkplein R-af en wandel terug naar WKnp:29 Begin en eindpunt van de wandeling.

Voor het routekaartje klik op onderstaande link:

Voor de facebookfoto’s klik op onderstaande link:

Verklaring van de tekens:

MTBr = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk.

B.p = Blauwe palen van de Veldwegroute.

Stegelke = Draaipoortje

(Vresselse weg) weg naam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar