Nr:5 DE L.O.L wandeling

Liempde-Olland-Liempde 13.5 km

Mooie wandelroute door het buitengebied van Liempde, Kasteren en Olland, ook een stukje over het Brabants vennenpad,

o.a door de wijk Geerakkers, Langs de voormalige St. Janskapel, over het nostalgische fietspad richting Olland, over het mooie Mari-Landicapad langs de Dommel in Olland, de Ollandse bergen met viswaters, de Ollandse aspergevelden, eventuele rust bij Cafe Den Toel en via het Dommeldal, de ooievaarsnesten, het duifhuis en de oude schuur, weer met het pondje terug naar Liempde. Mocht het pondje uit de vaart zijn. Volg dan de alternatieve beschrijving.

Waarnodig zijn wandelknopen vermeld. Maar de route wijkt er nogal veel vanaf. Dit wordt aangegeven met de tekst Let OP.

Start: Café “Het Wapen van Liempde”

1) Raadhuisplein/dorpstraat oversteken (wknp:77) R-af gaan en Let op meteen weer L-af voor langs het (oude) gemeentehuis van Liempde en tussen het concordiapark door, Loop richting het veldje met fruitbomen omgeven door grote heg waar de glascontainers staan, (ga dus NIET R-door de Oude postbaan in, maar loop nog iets verder R-door). bij splitsing R-door (Den Achterhof) Splitsing met de werf 2x negeren en bij Hnr: 30 R-af gaan tussen de paaltjes door (’t Vunderke) Voorbij de speeltuin R-af en bij splitsing met Geerakkers R-af. Bij plansoentje met wat bomen Links aanhouden en bij splitsing R-door Geerakkers) Volgende splitsing R-af. Bij kruising  schuin R-door (Pastoor Dobbelijnstraat)  Einde weg op kruising (bij Lantaarnpaal nr:5) R-af landweggetje in gaan.  (Links zie je de overblijfselen van de Sint Janskapel. Zie infoborden) Bij verhard fietspad aangekomen gaan we L-af. We blijven dit fietspad geruime tijd volgen, we gaan bij de brug het riviertje de’n Dommel over, en negeren vervolgens alle zandpaden, tot wknp:66 ga hier ook R-door (22) bij een zitbank met fietsbordje 33 R-af het zandweggetje ingaan (morgenstraatje) (we verlaten hier dus het fietspad en volgen de gele pijlen en de markering van het Vennenpad)

2) Steek het brugje over en aan de rechterkant is de kano-picknickplaats en heb je een heel mooi zicht over de’n Dommel. Bij splitsing (wknp22 R-af, Nr:57 volgen) Bij viswater L-af het graspad blijven volgen. Bij bordje Mari-Landica pad, wit/gele en geel/rode makering volgen. Het pad gaat langs het riviertje de’n Dommel, en is erg mooi. We passeren een stegelke. Volg het paadje eerst langs de Dommel, daarna langs de afrastering. Bij splitsing R-door, langs de bosrand (geel/rood) en ook bij de volgende splitsing R-door (bij paaltje met oranje plaatje Olland) (Volg de geel/rode markering) Bij volgende splitsing L-aanhouden, na de wei pad R-door blijven volgen, en bij splitsing, Let op R-af (bordje “eigen weg” geel/rood) Het eerst volgende zandpad L-af (geel/rode markering) We komen dan uit op de Ollandse weg. (staat niet aangegeven)

3) De Ollandse weg oversteken en R-door (Brugsche Kampen) Einde zandweg  bij bankje L-af voorbij het bankje weer meteen L-af. Volgende splitsing R-door, (volg de gele pijlen) zandpad gaat over in een verharde weg (Bij stukadoorsbedrijf Ad v Weert) Deze weg blijven volgen Wnkp: 59 R-door 58 en bij splitsing Wknp:58 R-af richting wknp:62(Nieuwstraat) Volgende splitsingen negeren en alsmaar R-door gaan, af en toe staat er een gele pijl. We komen o.a. langs de Cornelus Hoeve. Einde weg bij Wknp:62 L-af (Schootse Dijk). Let op, loop nu de eerste weg R-af in (doodlopende weg) en iets voor Hnr:48 Links-aanhouden over het zand/graspad en langs het bord Olland. Einde pad L-af gaan naar café “De’n Toel”.

(eventueel rustpauze) Voor meer info:    http://www.cafedentoel.nl/

4) Na de (rustpauze) Ollandse weg oversteken en R-door gaan, (Karthuizerweg) (Fietspad). Splitsing negeren en het fietspad richting Liempde volgen tot het eerste (Gras/zandpad) bij Wknp:66 Ga hier R-af (67) (bij bordje eigen weg, wit/geel bestickerd) Bij kruising R-door(oranje pijltje volgen) en bij splitsing met het (Henselstraatje) Wknp:67 L-aanhouden, richting Wknp:68. Bij Wknp:68 L-af gaan en loop nu alsmaar R-door weg gaat over in een asfaltweg (de Maai) en ook hier lopen we R-door negeer alle zijwegen en ga voorbij Hnr:4 Het huis met de ooievaarsnesten L-af (Hoevedreef) (Richting Sint Janspondje)

We komen langs een oude boerderij genaamd het Duifhuis en de bekende Duiventoren, en de Vlaamse schuur. Deze weg blijven volgen die overgaat in een graspad. Aan de rechterkant van het pad bij paaltje Wknp:5 en het bordje Sint Jans Pontje R-af (richting Wknp:3) en pad volgen tot aan pondje, bij de’n Dommel. Hier met behulp van het pondje de Dommel oversteken en pad volgen tot aan harde weg, (wknp:3) dan R-af en bij Hnr: 29 Let OP. L-af  (Kerkpad door Smalder) (Voetpad).

5a) Mocht het pondje uit de vaart zijn, loop terug naar het bordje van het Sint Jans pontje, en vervolg nu het graspad weer door R-af te gaan, blijf dit graspad volgen tot aan de harde weg(de Maai) alle zijpaden negeren. Bij de harde weg aangekomen gaan we L-af en blijven deze weg volgen tot aan splitsing met kapelleke (het kapelleke van St. Antonius) Hier gaan we R-door (richting Boerderij), bij splitsing R-door. (Dus spoorlijntje niet oversteken) Voor scherpe bocht (Bij oud schuurtje) zandpad in. Pad volgen tot aan de brug (ook hier is een picknickplaats voor de kanovaarder) en de brug oversteken. R-door gaan tot T-splitsing. Hier gaan we L-af (dood lopende weg) We lopen achter de kassen door, zandpad gaat over in harde weg en hier gaan we R-af, het voetpad in. (Kerkpad door Smalder) met mooi uitzicht op de Liempse Kerk. (Hier komen we dan weer op de oorspronkelijke route)

5) Einde pad, de weg oversteken en het Toose plein oversteken, en richting de kerk lopen. In ruime bocht bij wknp:2 L-aanhouden richting Wknp:77)  Voor de kerk langs, en R-door blijven gaan, alle zijstraten negeren, voorbij Pannenkoeken restaurant Het struifhuis R-af gaan en gezellig op het terras gaan zitten bij het Begin en Eindpunt van onze wandeling café “het Wapen van Liempde”

Voor het routekaartje klik op deze link: http://afstandmeten.nl/index.php?id=2732251