Nr:27 Sint Michelsgestel-Haanwijk

Sint Michelsgestel-Haanwijk

Een wiebelig rondje Sint Michelsgestel van 11 km.

Fraaie wandeling, veel langs de Dommel, door landgoed Zegenwerp. Door het Gemeentenbos en langs het gemeentenven, dwars door het mooie beekdal van de Esse stroom met de 2 nieuwe hangbruggen, Door Haanwijk, stukje over de dijk, Langs de voor en achter kant van de Ruwenberg en via de Dommel weer terug naar Sint-Michelsgestel

Start wandeling: Lunchcafé Toren 4.

Voor meer info:https://www.lunchcafetoren4.nl/

1) Met je rug naar het Lunchcafé R-af gaan, eerste pad L-af (nog voor de Dommel) de weg voorzichtig oversteken, in de bocht van de weg. Loop naar het water daar staat Wknppaaltjenr:27 (nog voor de brug)

Let op we lopen wel anders we gaan R-door langs en onder de mooie beuken door over het gras(pad) (met de Dommel Rechts van je) wat iets verderop langs de Dommel gaat lopen. (hier wordt het pad duidelijker) Volg het pad langs de ijzeren slagboom en negeer op de splitsing met de oranje witte pijl de weg van Links en ga iets verderop op de volgende splitsing L-af, tussen de betonnen paaltjes door en volg het pad het bos in. Op splitsing het pad R-aanhouden, Paaltje Mbr:Rood/Geel. Einde pad L-af de brug over, het pad loopt nu weer langs de Dommel. Loop tot aan de stuw (wknp:26) en ga hier R-af richting Wknp:58 over de Dommel. Ga na het stegelke L-af en volg het pad verder aan de andere kant van de Dommel. Bij dikke mooie boom met zitbank draait het pad het bos in. Zegenwerp.

2) Ga iets verderop de brug over en loop voorbij het hekwerk R-door. Einde pad bij landgoed Zegenwerp R-af mooi paadje tussen de rododendron door. Voorbij het huisje Wknp:58 L-af Richting Wknp:57 voor de bocht R-af het bospad in (gele pijl volgen) op kruising bospaden R-door (g.p volgen)

Op splitsing met 2 dikke bomen L-aanhouden langs het weiland. Zijpad naar Rechts negeren en loop nu als maar R-door. Loop tussen de golfbanen door en einde pad. Weg oversteken en L-af het fietspad volgen. Iets verderop bij Wknp:57 Richting 56 Dit is het smalle bospad bij de picknickbank met vuilnisbak en overzichtsbord van het Gemeente bos Sint-Michelsgestel (vergis je niet met nr:40 die loopt over het fietspad)

3) Volg nu de gele pijlen in het bos. Op splitsing L-aanhouden (gp) en iets verderop meteen R-af (g.p) (negeer zijpad dat naar Links naar de weg loopt) Loop nu naar het gemeenteven negeer een pad van links en ga op de kruising Met MBR en gele pijl R-door. Op de volgende kruising met Mbr:Paaltje Geel/Rood R-af (ga hier dus NIET R-door langs de houtwal en volg dus NIET de gele pijl) en volg het brede zandpad, neem het eerste zandpad L-af richting de houten balken. Loop langs de balken naar het ven en via een onduidelijk graspad naar de 3 masten en het bankje aan het ven. Dit is een zeer mooie picknickplek. Ga na het bankje Links af langs het overzichtsbord en hou L-aan met uitzicht op het ven.

Let op Negeer zijweg van rechts en loop parallel tot het einde van het ven.

LET OP: Bij splitsing met paaltje gele pijl ga je hier R-af. LET OP: (ga er dus niet verder omheen en ga hier niet R-door en volg hier dus niet de gele pijl) Ga het bospaadje in en aan het einde van dit korte paadje L-af. Op de kruising R-af langs de houten balk (met verkeersbord) Bij kruising weg R-door vervolgen en volgende splitsing (56) R-door (20) Volmeer. Waar de weg omhoog loopt ga boven op L-af en meteen weer R-af de grasdijk op.

(Je loopt nu in een schapen gebied en de afrasteringen worden steeds verplaatst dus het kan zijn dat je af en toe over zo’n afrastering moet stappen maar dat is makkelijk te doen.)

Let op Ga voorbij een kleine betonnen stuw L-af het brede graspad langs het water volgen (eventueel over de schapendraden stappen) Loop R-door langs de water kant en blijf het pad langs het water volgen. Je steekt 2 fraaie hangbruggen over en na de tweede brug loop je R-door nog steeds langs de waterkant.

4) Volg het Laarzenpaadje langs het water. Blijf nu langs de waterkant lopen en geniet van het mooie beekdal, loop net zo lang over dit Laarzenpad langs de waterkant tot je de grote steen ziet staan. Hier kun je omhoog lopen en ook het overzichtsbord bekijken. Ga nu verder over de dijk richting de brug.

(mocht het zeer nat zijn loop dan niet door het beekdal maar blijf op de dijk)

Aan het einde van het pad (asfalt) R-aanhouden. Einde pad L-af het fietspad op. (Bij Zitbank) We zitten weer op het Wandelknoop-puntensysteem en wel bij Nr:20 loop nu richting WKnpnr:5. Dus de weg oversteken en aan de overkant van de weg R-af en daarna de eerste weg L-af bij Wkp:nr:5 over de brug van rivier de Dommel gaan,  Richting Wknp:9  (Dus de Dommel oversteken). We lopen nu het gebied Haanwijk binnen. Loop in deze laan als maar R-door Loop om de gebouwen heen

(eventueel pauze bij Theehuis ’t Haantje maar dit is niet altijd open)

5) Op splitsing met asfaltweg Wknp:9 R-af richting Wknp:8 negeer alle zijwegen en bij WKnp nr:8 lopen we verder R-door richting Wknp:7 bij Wknp:7 R-af fietspad op gaan (langs de vreemd gesnoeide coniferenhaag) richting Wknp:4) op splitsing met bordje Mudakkersedijk R-door volgende splitsing R-door Kapelbergstraat. Negeer alle zijwegen en aan het einde van de Kapelbergstraat Wknp:4 (staat aan de overzijde van de weg dus ga Links lopen.) R-af en bij Wknp 3 loop je verder richting Wknp:2 ga na het Einde van de afrastering van de Ruwenberg (bij bordje fietsoversteekplaats) rechts het smalle bospad in.(gp)

6) Bij poortje Ruwenberg R-af en bij Ruwenbergstraat 1-3 (wknp:2) richting het witte huisje wandelen Richting Wknp:1 Volg dit pad richting een brug steek deze R-door over en bij de volgende brug over de Dommel, nabij de Ruwenberg Steek je de burg over en ga L-af Wknp:1 richting Wknp:28 pad loopt weer langs de rivier de Dommel. Blijf dit pad langs de Dommel volgen tot je Links de fietsbrug ziet (rechts staat een fraai gebouw dat is het nieuwe gemeentehuis van Sint-Michelsgestel) Let OP:Ga hier L-af de fietsbrug over en loop richting de parkeerplaatsen (waar vroeger de EMTE was). Ga voor de toren R-af en we zijn weer bij Lunchcafé Toren4. Einde van deze wandeling.

De route is in zijn geheel uitgeschreven, bij twijfel volg je de gele pijlen en de Wandelknooppunten dienen alleen ter ondersteuning. Wordt er van het wandelknoop-puntsysteen af geweken dan staat er Let op in de tekst.

Wknpnr:27-26-58-57-56-20-5-9-8-7-4-3-2-1-28

Link naar de facebookfotos: (2) Facebook

Link naar het routekaartje: Afstandmeten.nl

ff3

ff4
nieuwe hangbrug

Wandelkaartje van de route.

Verklaring van de tekens:

R-af = Rechtsaf

L-af = Linksaf

R-door = Rechtdoor

FR = Fietsknooppunt Route

LPNR = Lantaarpaalnummer

MTB = Moutainbike-Route

Reactie of verbeteringen route sturen naar