Nr:36 Ommetje De Scheeken Ca: 10 km

ommetje Scheeken Zeer fraai ommetje o.a. door de Hezelaarse Akkers. Buurtschap Hezelaar, Sort, dan door de Scheeken met vele mooie bospaadjes en tot slot nog door het mooie nieuwe natuurgebiedje: RouwBommel/de Hooilanden)

Voor de wandelkaart klik op onderstaande link:

Start bij café Hat Wapen van Liempde (nu helaas gesloten wegens het Coronavirus) dus neem zelf wat proviand mee voor onderweg.

Met rug naar het café R-door het pleintje aflopen, voorzichtig de weg oversteken en schuin R-door lopen de Oude Postbaan in. Dus langs de bushalte met het Concordiapark Rechts van je. Negeer zijwegen en als de weg een ruime bocht naar Links maakt negeer je de zijweg Rechts en ga je tegenover Hnr:8 L-af dat is bij Wknp:78 de Koestraat. Negeer alle zijwegen en ga helemaal aan het einde van de Koestraat R-af over de asfaltweg (tegenover Hnr:1) Negeer zijweg Links (Meulekensweg) en in de volgende bocht het graspad Links ook negeren, blijf de asfaltweg volgen en ga in de volgende bocht tegenover Hnr:14 L-af bij bordje doodlopende weg de Sortestraat in.
Negeer zijwegen en op einde van de Sortestraat bij de splitsing (Lpnr:4) met bordje doodlopende weg en houten zitbank ga je R-af het zandpad in. Negeer zandpad van Rechts en loop R-door het bos in, volg dit mooie bospad tot aan het stegelke, ga hier doorheen en vervolg het bospad R-door. Pad maakt een bocht naar Links (bij Poel) en loop verder R-door langs de bosrand en over een verwilderde wei. Einde wei (waar nu nog een hele dikke boom staat) ga je voor de boom R-af, blijf het bospad volgen met de bochten mee en negeer zijpaden. Pak komt weer uit bij een stegelke. Ga hier R-door en ga dan op het zand/grindpad R-af. Einde Sort voorzichtig de weg oversteken en R-door de Donderdonksedijk in wandelen.

Ga na Ca: 100 meter het eerste bospad R-af. Ga door het klaphekje en volg het bospad. Op splitsing het bospad R-door blijven volgen. Waar het pad naar Rechts buigt L-aanhouden en over de greppel gaan. Het pad nu R-door volgen, het pad loopt nu tussen 2 greppels in. Op splitsing L-aanhouden. Pad loopt nu dwars door het bos. Volg het pad met de bochten mee. Op onduidelijke splitsing voor greppel L-aanhouden (10 meter verder staat links een stronk van een omgezaagde dennenboom) volg het pad langs de greppel. Pad loopt naar beneden door de greppel verder het bos in. Iets verderop op splitsing R-af gaan en op de volgende kruising R-door het pad vervolgen. Einde pad R-af en Let Op: Meteen voor het hek Links af het pad door het bos vervolgen. Op splitsing (bij zeer dikke eik) het bospad R-door blijven volgen.

Einde pad R-af door klaphekje gaan en het graspad R-door blijven volgen. Pad buigt naar Rechts en gaat dan het bos in. Einde pad L-af. Volg dit pad negeer alle zijwegen, ga over de brug van de Berkenloop en aan het einde van de Rooijesteeg op de asfaltweg R-af. Steek de weg over en ga Links lopen. Neem na ca; 100 meter de eerste weg L-af de Goossen Bunder. Ga voorbij het eerste weiland, waar op het einde nieuwe boompjes zijn gepland R-af het volgende weiland op. en volg het pad richting de poel. Ga voorbij de poel het brugje over en volg het pad door het bos. Einde bospad L-af het brede graspad volgen. Vervolg het pad over het brugje (de Rekkendonkenweg) richting het bankje. (mooi pauze plekje) We lopen hier door het nieuwe natuurgebied (De Hooilanden/RouwBommel)

Vervolg het pad R-door over het volgende brugje. Pad draait rond de laatste poel. Verlaat het gebied door het klaphek en ga meteen L-af op de asfaltweg. Loop Links van de weg. Ga na ca; 50 meter voor Hnr:20 R-af, steek de weg over en wandel het graspad in met bordje Scheeken. Ga einde pad voor de Berkenloop L-af, loop r-door tot aan de stuw. Ga hier R-af de stuw over, en voorbij de stuw meteen weer R-af gaan. Op de splitsing L-af gaan richting hekwerk. Loop langs het hekwerk en bakjes en het Kapelleke.

Loop R-door tot de verharde weg. Steek deze R-door over en ga op het einde van het pad L-af, ga over de brug van de Grootte Waterloop en ga aan het einde van de Wessendijk R-af. Ga na Hnr:22 de eerste straat L-af Akkerweg. Op splitsing met zwart mountainbike-paaltje R-af gaan en einde pad op splitsing L-af langs ijzeren hekwerk.
Neem nu de eerste zandweg R-af en einde zandweg op kruising L-af gaan zand/graspad Heuvelstraat. Aan het einde van het rechte stuk op splitsing L-aanhouden en ca: 20 meter verderop R-af gaan langs beukenheg. Volg dit pad met de bochten mee. Voorbij grasveldje met zitbank, bij de vuilnisbak R-af gaan het paadje tussen 2 heggen door volgen. Einde paadje L-af gaan. Loop nu als maar R-door voorbij het oude gemeentehuis steek de weg voorzichtig over en loop terug naar Café het Wapen van Liempde.

Einde wandeling.

Voor de foto’s van deze wandeling klik op onderstaande link:

Verklaring van de tekens:
R-af = Rechtsaf
L-af = Linksaf
R-aanhouden = Rechts aanhouden
L-aanhouden = Links aanhouden
R-door = Rechtdoor
LPNR = Lantaarpaalnummer Hnr = Huisnummer
Wandelgroetjes routemaker: Albert bressers
Reactie of verbeteringen route sturen naar