Nr:29 Gezellige Wissels NR:1 Oisterwijk (ca:17km)

IMG_6499   De Fraaie Hangbrug bij Heukelom

Gezellige mooie gevarieerde wandeling, o.a, De mooie Mariakapel in de Sint Petruskerk. Door buurtschap Heukelom met de mooie Houten Hangbrug, en natuurparkje Sparrendreef. Het gezellige cafe Mie pieters. Natuurgebied Ter Braakloop, het Jozef Frankenpad. Natuurgebied Oude Hondsberg. Natuurgebied Oisterwijkse bossen en vennen, Kolkven, Groot Speijck (natuurmonumenten) en boshuis Venkraai. Voorste Goorven, Voorste en achterste stroom en tot slot nog het gezellige centrum in Oisterwijk. Tip: donderdag middag de weekmarkt. Je kunt de wandeling ook starten bij https://www.mie-pieters.nl/ in Heukelom, voldoende parkeergelegenheid, en ook een gezellig begin en eindpunt.

Wandelroute loopt langs de volgende wandelknooppunten:

Wandelknooppunten: 25, 24, 23, 26, 55, 29, 60, 61, 58, pauze + Ommetje Heukelom 58, 53, (57), NatuurgebiedjeSparrendreef. 98, 12, 13, 20, 50, 46, 42, 40, 62, 63, pauze: (38), 41, 68, 69, 27, 8, 9, 24, 25, 11 station, voor de terrassen variatie. Vanaf 24 naar 13 – 11 station.

De route is uitgeschreven als begeleiding van het wandelnetwerk, volg de gele pijlen . Wordt er afgeweken van het wandelnetwerk wordt dit aangegeven met Let op:

1) Loop naar de voorkant van het station en steek de kruising over Wknp:25 wandel nu R-door – (Wknp24) de stationstraat in. Op de kruising aangekomen eerst oversteken en bij Wknp:24 R-af gaan (23) en bij de dan komende splitsing L-aanhouden (aan de kant van koffiehuis Willeke den Draaier. Hnr:8) Bij kruising R-door gaan de Kerkstraat blijven volgen. Op splitsing bij de kerk. Wknp:23 ook R-door blijven gaan (26). (Tip: als de kerkdeur openstaat breng even een bezoek aan de mooie Mariakapel) Voorbij de kerk R-door de Van Kemenadelaan in wandelen (langs de begroeide afrastering) en aan het einde van de weg, voor de brug R-af gaan het zogenaamde Stroomdalpad. We lopen nu over dit fietspad langs de Voorste Stroom. Op kruising R-door het Stroomdalpad blijven volgen.

2) Op splitsing L-af de brug overgaan en iets verderop bij splitsing R-aanhouden en iets verder op door het eerste klaphekje aan de Rechterkant gaan door de schapenwei, langs de Voorste stroom blijf dit pad volgen. Bij de volgende brug, fietspad oversten en door de klaphekjes de schapenwei uit- en ingaan en het paadje door de wei en langs het water volgen tot volgend klaphekje hier weer verder een klein stukje R-door over het fietspad. En dan via het volgend klaphekje weer door de schapen wei. Loop voorbij bord Heukelom. ) Loop R-door tot volgend klaphekje, net voor de brug. Ga door het klaphekje en steek via de brug de Voorste stroom over.

3) Ga meteen na de brug L-af bij Wknp:29 en loop over dit mooie graspad (richting Wknp:60) met het water van de Voorste stroom dus Links van je. Volg dit pad met de bochten mee. Op kruising R-door het graspad volgen. Bij Wknp 60 R-door (61) (Langs een grote stal) einde pad bij Wknp:61 (Meulenbaantje) L-af over de asfalt weg richting 58. Bij Wknp:58 is het tijd voor een welverdiende pauze bij het mooie oude nostalgische cafe Mie Pieters. Een super gezellig cafeetje om even bij te komen.

Klik op de link voor de openingstijden. https://www.mie-pieters.nl/

Na de pauze gaan we dan beginnen aan het Heukelommetje.

Heukelommetje.

Van plant en dier

Wandeling op Heukelom

Bij cafe “Mie Pieters” neergestreken

Op een mooi ommetje teruggekeken.

Dit mooi gedichtje is geschreven door Loes Westgeest

4) Verlaat het café aan de voorkant, steek de weg over en loop weer naar Wknp:58 Ga het graspad in bij het Mariabeeld aan de boom, en de hekken voor de fietsenstalling. Nu als maar het pad R-door blijven volgen. Na het bos L-af (gp) langs de bosrand en gewoon R-door wandelen richting de hangbrug, volg de gele pijlen.

Bij de hangbrug aan gekomen vind je een ideale picknickplek. De Voorste Stroom oversteken met behulp van de mooie hangbrug en het pad vervolgen via de gele pijlen. Loop bij Wknp:53 R-door (Richting 57) maar LET-OP, zodra je onder de hoogspanningskabels staat. Verlaat je de wandelroute met de gele pijlen.

5) Neem nu het pad R-af tussen de paaltjes door en ga Natuurgebied Sparrendreef in. Neem meteen het eerste pad R-af mooi paadje door het kreupelhout. Als het paadje uit het kreupelhout komt volg het dan verder R-door over de wei (met de bochten mee) Aan het einde van de wei bij paaltje L-af de brede zandweg volgen. Op de ruime kruising met dubbele zitbank van het Brabants Landschap R-af gaan. (bij bordje Fknp:83) verhard fietspad. Dit pad blijven volgen tot Wknp 98, nu R-door verder wandelen richting Wknp 12. LET OP: Het gele pijltje iets verderop (met ook een bordje Galgenven) dat R-af aangeeft NEGEREN en gewoon het fietspad R-door blijven volgen.

6) Negeer alle zijpaden tot je aangekomen bent bij Wknp:12 Hier L-af gaan, (richting 13) rood paaltje. (Natuurgebied Ter Braakloop) (Jozef Frankenpad)Volg dit paatje geruime tijd en LET-OP bij het gele pijltje tussen 2 rode paaltjes in R-af gaan (dus niet de gp volgen) en de weg oversteken naar de witte Mariakapel. Hier een klein stukje het fietspad volgen, Stokeind (g.p). Na ca: 20 meter L-af het pad tussen de paaltjes volgen (Wknp:13) – (20) (nog voor de slagboom). Op Y-splitsing L-aanhouden en waar het pad na enige tijd stijl omhoog gaat het pad naar Rechts blijven volgen.

7 Bij Wknp:20 L-af richting Wknp:50 Tussen de balken door het pad R-door volgen, einde pad weer door de houten hekken gaan en bij Wknp:50 R-af gaan richting Wknp:46 Neem het meest linkse smalle bospad. Op kruising R-door gaan. LET-OP Negeer geel pijltje. Op asfaltweg R-af gaan en bij een grote bank ook R-door het brugje over. Nu R-door het fietspad volgen. Op kruising L-af (bij het bordje Oude Hondsberg) Geel paaltje. Op splitsing R-aanhouden en bij Wknp:46 fietspad oversteken en R-door gaan richting Wknp:42. Door de balken gaan (geel paaltje) en R-door het bos in gaan.

8) Bij bord Oisterwijkse bossen en vennen L-af en op splising met Rechts een bankje R-door gaan het gele pijltje volgen. Einde pad R-af en wandel nu R-door tot bij het gebouw van Natuurmonumenten (een bezoekje waard) aan ongeveer het einde van het gebouw staat Wknp:42. (Aan de Linkerkant van de weg) (40) loop nog iets verder R-door en ga dan L-af over het verharde gruispad. Let op neem nu na ca: 30 meter het 1e pad R-af. Het verharde fietspad oversteken en R-door (Bordje Oisterwijkse bossen en vennen) het bospad blijven volgen. Op splitsing bij einde ven R-door gaan en volgende ruime splitsing L-af. Op kruising (Wknp:40) vlak daarna R-af (62) wandelen en op kruising met fietspad (18) R-door, ook hier het fietspad oversteken en het bospad R-door vervolgen. Op kruising L-af en bij ruime splitsing R-af gaan.

9) Volgende kruising R-door gaan en op Y-splitsing met boom Links aanhouden. Bij WKnp:62. R-door (63) en einde pad voor het Kolksven L-af. In bocht gele pijl volgen en op volgende splitsing R-af (gp) LET OP: Bij onduidelijke splitsing met Links een paaltje met een blauwe pijl en 5 meter verder Rechts een paaltje met een gele pijl. Let Op: NA ca 15 meter zie je na de eerste boom een smal paadje aan de Rechterkant. Ga hier R-af. (iets verderop langs boomstam) Het smalle pad naar het water blijven volgen. Het pad komt vlak bij het water uit en je hebt hier een fraai uitzicht over het Kolkven. Einde pad, met Rechts een bank. L-af gaan. Zijwegen negeren en weer einde pad op T-splitsing L-af LET-OP De gele pijl negeren.

10) Loop nu even R-door tot het gezellige terras-cafe Boshuis Venkraai..en geniet hier van je welverdiende rust..Neem gerust een lekker speciaal biertje vanaf hier is het ongeveer nog 45 minuten terug wandelen naar het station… Wandelknooppunt 38 staat schuin tegenover het café

Loop na de pauze langs de witte dwarsbalk en loop nu R-door tot aan het einde van het ven aan de Rechterkant bij Wknp:41 ga hier R-af richting 68 en neem het pad Links van het ven. Volg nu de gele pijlen, pad loopt van het ven af en op splitsing bij bruggetje R-door gaan. (rechts van je zie je een diepe sloot) Bij volgend ven R-door en volg de gele pijlen door het bos. Bij Wknp:68 R-door richting 69. En bij Wknp:69 R-door richting 27. Door dubbel hekwerk en daarna L-af, na 5 meter meteen alweer R-af gaan over het fietspad, einde pad, op splitsing bij Wknp:27 R-af gaan richting Wknp:8.

11) Brug oversteken ditmaal de Achterste Stroom en pad vervolgen. Einde pad R-af en meteen de 1e straat L-af, de Le Sageten Broekstraat in wandelen. Einde weg R-af en eerste weg L-af. Meteen op de kruising R-door gaan en einde weg R-af de Bernard Vrienslaan. Einde weg L-af de Bur. Suijslaan. Einde weg L-af en meteen weer R-af gaan de Balbian versterlaan in. De Brug over van de Voorste Stroom en bij Wknp:8 R-door richting Wknp:9. Einde weg L-af De Lind. Voor bomenrij R-af en meteen weer L-af langs de terrassen (waar je nog lekker even na kunt genieten van de wandeling.) Wandel nu tot de grote kruising en ga hier R-af de Stationstraat in terug naar het station van Oisterwijk. Einde wandeling.

Verklaring van de tekens:

R-af = Rechtsaf / L-af = linksaf / R-door = Rechtdoor / R-aanhouden = Rechts aanhouden / L-aanhouden = Links aanhouden / FR = Fietsknooppunt Route / Hnr: = Huisnummer / LPNR = Lantaarpaalnummer / Wknp = Wandelknooppunt

(g.p) is gele pijlen volgen van het wandelnetwerk.

Wandelgroetjes van Routemaker: Albert Bressers.

Onduidelijkheden of suggesties routewijzingen eventueel melden op de website: