Nr: 6, Ommetje Kasteren, 11 / 5 KM

Ommetje Kasteren: 11 / 5 KM

Leuk ommetje door buurtschap Kasteren met natuurlijk rust bij café Het Groene Woud. Fraai wandelen langs de Dommel en door de Geelders  (aanrader)

Start wandeling cafe Het Wapen van Liempde

1) Ga met de rug naar het cafe L-af de hoek om en loop langs het pannenkoekhuis genaamd Struifhuis. Loop op de driesprong (met plantenbakken) R-door richting de kerk. Voorbij het kerkplein R-door blijven gaan en volg de ruime bocht in de weg naar rechts, loop bij het pleintje R-door en aan het einde van de weg bij het beeldje van de klompenmaker de weg schuin oversteken en R-door het smalle paadje in gaan genaamd Kerkpad door Smalder. Aan het einde van dit fraaie paadje L-af de asfalt weg opgaan en iets verderop tussen de paaltjes door het gras/zandpad volgen. Einde pad Schuin R-door (we verlaten Liempde) Volg nu het wandelpad langs de sloot met de gele palen, parallel langs de verharde weg.

P1420755 (wandelpad Kasteren)

blijf dit pad volgen en steek net voor de Dommel de asfaltweg Rechtdoor over, loop voorbij het oude viswater door het stegelke, loop door de wei naar het volgende stelgelke ga nog een stukje R-door en klim dan de talud omhoog en R-af over de spoorbrug en de Dommel Op splitsing aan gekomen kun je een keuze maken voor de korte of lange versie.

Voor de korte versie ga je hier R-af en op de splitsing L-af, blijf de weg volgen tot de splitsing met het Antoniuskappelleke en ga hier R-door de Maai in. Neem nu de eerste weg R-af Hoevendreef en lees verder bij Punt 5…

2) voor de langere versie gaan we hier L-af en steken het spoor over. Voorbij Hnr:8 en voor de lantaarnpaal. L-af het graspad ingaan. volg nu dit fraaie pad dat richting de dommel loopt, langs de Dommel en het afwateringskanaal tot aan de houten brug. Ga hier R-af het fietspad op en gaan aan het einde van dit pad R-af (Gemondsestraat)

Voorbij Hnr:10 L-af gaan zand/graspad genaamd Donkerstraat. Einde Donkerstraat R-af en loop nu door tot aan een splitsing met bord Savendonkse straat,

P1390236 (grenswalpad in de Geelders)

(mocht het langdurig geregend hebben of mochten er veel muggen zijn loop dan eventueel r-door tot aan cafe het groene woud en pik hier de wandeling weer op.)

3) Ga hier L-af de Schutsstraat in (met Links een zitbankje) en loop deze pad R-door tot aan de kruising (ook hier staat rechts weer een zitbank met overzichts bord.) Let OP: Ga op de kruising R-door en ga na Ca:15 meter bij de 4de boom (wit/geel) R-af het bos in (er staat daar een paaltje met blauw bordje:Geelders,Karthuizergrenswalroute )

Op splitsing met paaltjes Links aanhouden en bij klaphekje R-door gaan, bij volgend klaphekje ook R-door en na het brugje Links aanhouden. Bij splitsing met Bordje Let OP: hier R-af gaan en het pad R-door blijven volgen, zijpaden van Links negeren en het pad als maar R-door blijven volgen na 2 zijpaden van links vlak achter elkaar ook hier R-door blijven gaan en dan komt er aan de rechterkant een afrastering blijf het pad langs deze afrastering volgen.

Loop nu door tot aan de splitsing met een gele beugel, ga hier R-af aan het einde van het pad L-af over de asfaltweg gaan en over het spoorlijntje, Cafe het Groene Woud bevind zicht aan de Rechtse kant voor een eventuele Pauze.

4) Na de pauze vervolgen we de weg R-door richting Sint-Oedenrode en na Lpnr:8 ga we de eerste weg R-af zand/graspad getiteld Maai. Dit is een doodlopend wegje (maar niet voor wandelaars) na de slagboom wordt het een klinkerwegje en aan het einde ga we R-af de asfalt weg op. Loop nu R-door negeer de zijwegen en ga bij Hnr:4 met 2 ooievaarsnesten L-af de klinkerweg in genaamd de Hoevendreef, richting het Sint Janspontje

Hier kom ook de korte route er weer bij.

5) We lopen nu vervolgens langs het Duifhuis, de duiventoren en de Vlaamse schuur, na Hnr:8 gaat het klinkerpad over in een zand/graspad. Neem nu de eerste pad r-af richting het Sint Janspontje en steek met behulp van het pondje de Dommel over.

Vervolg nu het paadje r-door dit komt uit bij een Klaphek en ga hier R-door het bredere graspad op. Aan het einde van het graspad (Dommelsteegje) L-af de klinkerweg volgen. Einde weg (Smaldersestraat) R-af en meteen de eerste weg L-af gaan de Keefheuvel. Loop deze weg helemaal uit en aan het einde van de weg hou je Rechts aan tussen het voormalige Raadshuis en het

Concordiapark van Liempde Loop nu R-door terug naar het Cafe Het Wapen van Liempde

Einde van het Ommetje Kasteren Hopelijk hebben jullie genoten.

Voor het route kaartje klik op deze link:https://afstandmeten.nl/index.php?id=2794123

Voor meer foto’s kijk op mijn facebookpagina: https://www.facebook.com/albert.bressers/media_set?set=a.478376339297564&type=3

Verklaring van de tekens:

R-af = Rechtsaf

L-af = Linksaf

R-door = Rechtdoor

FR = Fietsknooppunt Route

LPNR = Lantaarpaalnummer

Stegelke = draaipoortje

Laat een reactie achter op de site en tot een volgende wandeling

groetjes Albert Bressers

5 reacties Voeg uw reactie toe

1. Chris Beelen schreef:

Het was een mooie route maar bij ons is fout gegaan bij nummer 3. De kruising met zitbank met overzichtsbord. Let op: Ga op kruising R-door en ga bij de 4e boom (wit/geel) R-af het bos in. Mijn vraag is na hoeveel meter speelt dit zich af? Wij zijn zover door gelopen dat er dacht ik een blauw bordje nr12 stond. De vraag is wat doe je precies bij het zitbankje met overzichtsbord? Alvast vriendelijk dank!

Hai Chris, het bordje is helaas vernield (wordt aan gewerkt) je loopt ongeveer op de kruising met Rechts het bakje en het overzichtsbord Ca:15 meter Recht door en je kunt de bomen tellen je ziet dan Rechts een smal bospad maar zoals ik al schreef is het bordje vernield, je gaat dit pad in en vervolg de route. Jammer dat het mis is gegaan Groetjes Albert ps bedankt voor het doorgeven ik heb de route op dit punt nu aangepast

Geliked door 1 persoon

2. Gerdie schreef:

Hoi
    Vanmorgen samen met Koen de langere versie van de route gelopen.
    Heel mooi , op stukjes van Liempd geweest waar we nog nooit geweest waren. We gaan zeker nog andere routes van je uitproberen

Geliked door 1 persoon

1. Leuk om te horen Gerdie, en bedankt voor je reactie

3. Mieke schreef:

Mooie tocht. En met dreigende buien boven ons hoofd fijn dat we konden inkorten.
    Op tijd in de auto voor de bui.

1. Bedankt voor de leuke reactie Mieke. Hopelijk volgende keer beter weer. Groetjes Albertje