Nr:17 Mortelen Route vanuit Boerderijterras Jacobushof. 14.25 km

Voor meer info zie: https://www.jacobushof.com/

Het mooie boerderijterras van Francien ligt me z’n kon’t tegen de mortelen aan. Dus een prima startplek voor deze wandeling. Met o.a. het mooie Castione wandelpad. Voor meer info:https://www.danteeindhoven.nl/index.php?page=465

Loop vanaf het terras naar de weg en ga R-af, iets verderop bij Wknp:65 R-af (66) over de asfaltweg Middendreef genaamd. Einde Middendreef op splitsing bij Wknp:66 R-af (68) JacobReutenlaan je loopt tussen de hoeve’s “de Hoop” en de “Verwachting”. Verharde weg gaat over in een zandweg. Op splitsing Voorbij de sloot R-af en iets verderop bij Wknp:68 L-af (17) het bos in. Blijf dit pad volgen, uit het bos via een bocht naar Links langs de wei. Bij stegelke R-doorgaan en het pad over de wei vervolgen. Waar het pad naar Rechts draait g.p. door stegelke gaan en pad vervolgen, hier niet R-door over de wei blijven gaan,

Einde pad bij Wknp:17 L-af (1) het brede zandpad voor de asfaltweg nemen. Op splitsing met asfaltweg. (bij oude grenspaal) R-af (g.p) Op splitsing drukke asfaltweg R-door de weg oversteken en op het fietspad bij Wknp:1 R-af (2) stukje over het fietspad gaan. Eerste zandpad (voor Hnr:95) (g.p) L-af Smalzij in wandelen. Op splitsing bij Wknp:2 R-door (5) iets verderop bij splitsing ook Wknp:2 R-door (5)

(Mocht je willen pauzeren bij herberg de Schutskuil ga hier dan echter L-af richting Wknp:69 aangekomen bij Wknp 69 R-af over het fietspad en weer R-af naar Herberg de Schutskuil. Na de pauze weer dezelfde weg terug wandelen langs de Heerenbeekloop tot Wknp:2 en hier de route weer oppakken, de route wordt met deze pauzestop erbij wel 1,3 km langer).

Ga bij de volgende splitsing (g.p.) R-af (Bordje Mortelen) langs de slagboom en dan meteen L-af (g.p.). Blijf dit pad volgen tot aan het einde bij de asfaltweg. Ga hier schuin L-af (g.p.) steek de weg over en volg het graspad achter de dikke beuk. (g.p.) langs de Heerenbeekloop. Bij kruising met brede zandweg Wknp:5 Schuin oversteken (6) en R-door het smalle pad langs de Heerenbeekloop vervolgen.

Na geruime tijd komen we bij een slagboom, iets verderop bij Wknp:6 R-af over de Heerenbeekloop gaan. (11) Let goed op: Meteen voorbij de Heerenbeek loop het smalle pad R-af nemen. We lopen nu weer een stukje terug maar dan aan de andere kant van de Heerenbeekloop. Ga door het klaphekje en volg het pad door de wei. Einde wei weer door een klaphekje gaan en pad vervolgen. (g.p.) Einde paadje bij Infobord L-af (g.p.) en aan het einde van de boerderij R-af Wknp:11 (12)door het stegelke gaan. Door het volgend stegelke gaan en het pad langs de wei blijven volgen. Via volgend stegelke het pad weer door de wei volgen. Einde weiland weer door het stegelke gaan en R-af (g.p.) pad vervolgen. Einde pad op de asfaltweg L-af (g.p.).

Op splitsing bij Wknp:12 (Oude steeg) R-af (15) Bij Wknp:15 R-door (16) (Oude Steeg) Splitsing Zwartvoorten negeren en R-door blijven gaan, volgende splitsing ook R-door (g.p.). Bij Wknp:16 R-door (17) volg de Gele Pijlen R-door en negeer zijwegjes. Let OP: ga ca: 10 meter voor het fietspad + verharde weg. Bijna op het einde van de Oude Steeg. Voor de slagboom het smalle bospad in met bordje Mortelen. (Langs de dennenboom) (ga dus niet over de slagboom)

Volg dit pad en loop langs het kruis van Giovanni Castione, er staat ook een bankje en een overzichtsbord dus kijk even rustig rond. Vervolg het Castionepad R-door, door het bos. Einde pad R-af (Rode Pijl) LET OP:Op onduidelijke splitsing met gras/bospad net voor bocht naar Rechts Hier R-af gaan Langs boom met gele stip. Loop R-door de wei over en volg na de wei het pad Links langs de akkerrand. Op splitsing R-af gaan (Richting huizen) Einde Wegje via de parkeerplaats routebordjes volgen naar café Mieke Vingerhoeds voor een eventuele pauze.

Na de pauze teruglopen naar het einde van de parkeerplaats en hier de weg oversteken. R-door het zand/graspad ingaan (g.p.). Einde pad L-af even een stukje langs de asfaltweg. Op kruising met veldwegen Wknp:19 R-af (18) op splitsing L-af (g.p.) zijpaden negeren en pad langs de bosrand blijven volgen. Op T-splitsing met asfaltweg R-af (g.p.) Bij Wknp;18 L-af (58) Pietje Wal (dat is voor de moterliefhebbers een mooi wegje) Sta even stil bij het overzichtsfotobord van Pietje Wal. Einde weg Pietje Wal op splitsing R-af en de asfaltweg blijven volgen tot Wknp:58 Ga hier R-af, zand/gras pad langs brede sloot. (met verbodsbordje) volg dit pad. Let op:Tot het eerste brugje aan de Rechterkant over een kleiner slootje. Negeer de Gele Pijl die er opstaat en ga hier R-af over het brugske het bos in. Blijf dit pad nu alsmaar R-door volgen.

Einde pad L-af en dan nog een klein stukje wandelen en je bent weer terug bij het begin.

Boerderijterras Jacobushof. Einde van deze fraaie natuurwandeling.

Voor het landkaartje met route klik op onderstaande link: http://afstandmeten.nl/index.php?id=2707335

Voor meer info over de natuurgebied de Mortelen klik op onderstaande link:

Foto’s route zie onderstaande link (facebook)

Album Mortelen Route vanuit Boerderijterras Jacobushof. 14.2 km

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(18) = aanduiding volgende Wandelknooppunt

(g.p.) = volg de gele pijlen op de route van het Wandelknooppunt