Ommetje de Sort 8.74 km

Wandeling 1 Ommetje: De Sort (ca: 8 km).

Wandeling met 2 gezichten, het 1e deel  over de Hezelaarse akkers via Hezelaar naar de Sort. Mooie veldpaadjes en volop in de bossen en het tweede  stuk wat meer harde weg maar wel veel moois om te zien, oa: Het Oude kerkhof met de voormalige Sint-Janskapel, de Mariakapel, Uitkijktoren “t Meulke  en het jukebox Museum (op afspraak)

1) Start in Liempde bij Cafe het Wapen van Liempde. Tel:0411-631280 Raadhuisplein 4 5298 CD Liempde. http://www.wapenvanliempde.nl

Met rug naar de cafe R. door Richting de Kiosk lopen, Hou Links aan langs het park (oude postbaan) je passeert o.a het bushokje en het beeld van de struifbakster. Negeer zijwegen en ga bij Wknp:78 L-af voor het speeltuintje in de scherpe bocht. Klinker weg gaat over in zandpad. Negeer paden van Links en neem de eerste zand(gras)weg R-af bij oude (niet geknotte wilg en picknickbank genaamd Akkerkruis  (We lopen nu over de Hezelaarse Akkers) Op volgende splitsing R-af.

Tip: Kijk nog eens achterom..

2) Einde Akkerweg op de splitsing L-af. We lopen nu door Buurtschap Hezelaar. Eerste splitsing in flauwe bocht tegenover Hnr:14, R-af (Sortestraat doodlopende weg) Bij splitsing met brievenbus, asfaltweg blijven volgen. Bij ijzeren hek, zitbank en bordje Sortestraat, R-af graspad in. NIET iets verderop R-af de Bunderdijk in gaan, maar Rechtdoor het graspad blijven volgen. Bij Stegelke en bordje R-door het bos ingaan, blijf dit pad R-door volgen, Bij open plek Links aanhouden over het weiland, met de bosrand Links van je. Op het einde van het weiland R-aanhouden (bij dikke populiere boom) In bocht (tussen 2 bomen door L-aanhouden het pad blijven volgen en door het    stegelke gaan. Op de zand/gruisweg L-af gaan, Iets verderop is bij de eerste splitsing aan de rechterkant een picknick plaats, mooi punt voor een pauze.

3) Na een eventuele pauze gaan we verder vanaf de picknickplaats en lopen rechtdoor tot aan rustbank (de sort) (ook een mooie rustplaats) op deze splitsing houden we Rechts- aan. Bij volgende splitsing linksaf (FR 55) We lopen nu door de’n Hulst en aan de rechterkant heb je mooi uitzicht over het Dommeldal. Aan de rechterkant komen we na geruime tijd ook langs de Uitkijktoren ’t Meulke (De moeite waard om even naar boven te klimmen om te genieten van het mooie uitzicht) Ook hier staat een picknickbank.

4) Verder lopend zien we de kerktoren van Liempde. Bij (FR 55) gaan we R-af, richting ( FR 54) Zandpad links negeren en gewoon rechtdoor lopen. Op splitsing met Kapelleke R-af (FR 61) Eerste zandweg L-af (bij rijtje knotwilgen) Einde zandweg L-af (pastoordobbelijnstraat) Hier rechts zie je de herdenkings-plaat van het oude kerkhof. We lopen de bebouwde kom van Liempde binnen. Eerste zandweg L-af, Harde weg oversteken en zandweg vervolgen.

5) Bij kruising Recht-door (Heuvelstraat) Bij bocht Links-aanhouden. Volgende bocht Rechts-aanhouden. (Langs de heg) Pad door de bochten volgen. Voorbij grasveld met 8 eikenbomen, (bij het vuilnisbakje) paadje R-af inslaan tussen de 2 heggen, tegenover de speeltuin. Einde van dit paadje, Links af. We lopen voor het oude gemeentehuis door en zien daar het begin en eindpunt van deze wandeling”Cafe Het Wapen van Liempde”

Voor het wandelkaartje klik op onderstaande link:

Voor de foto’s klik op de link: https://www.facebook.com/albert.bressers/media_set?set=a.595071157628081&type=3

Verklaring van de tekens:

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar