Nr:53 Van Haaren naar Hel (en) voirt weer terug. 21 km.

Borrel & Dinercafé Juffrouw Jopsen Haaren.

Fraaie wandeling in een rustig wandelgebied. Eerst naar de kerk in het centrum en daarna de oude Toren. dan over mooie veldwegen naar Helvoirt via het Sparrendaal, de Noenes en het Broederspaadje weer terug en tot slot nog langs de mooie vijvers (Haaren aan zee) weer terug naar het gezellige terras bij juffrouw Jopsen.

Start wandeling bij Borrel & Dinercafé Juffrouw Jopsen in Haaren.

Voor meer info: Dinercafé Juffrouw Jopsen – Home

Met rug naar café ga je L-af richting de kerk (Sint Lambertuskerk)

(bezichtig eventueel de kerk even als de deur openstaat) Ga op het plein L-af langs het gemeentehuis, einde plein R-door oversteken en op parkeer-plaats R-af. Einde parkeerplaats L-af met Rechts nog parkeervlakken. Einde parkeervlakken R-door. Aan het einde van de brede tegelstoep R-door langs Hnr:13. Haarensteijnstraat gaat over in Hoge Dries. Op Kruising R-door (Biezen). Op kruising met Thempelierspad R-door het smalle paadje over het gras nemen. Op kruising paadjes met paaltjes R-door (g.p). Einde paadje en Weth. Bressers straat L-af Tempeliersweg. Het bordje staat iets verderop.

Einde weg, bij oranje brievenbus en Lpnr:1 R-af Kerkeind. Op splitsing L-af Torenstraat. Op schuine kruising R-af Bossebaan (hier lopen we Haaren uit) Neem nu het eerste zandpad R-af iets verderop het pad volgen langs greppel/sloot. Als ze er nog staan kom je eerst langs een Boeddhabeeld, vervolgens nog langs een mini Mariekapel en een groot kruis. Loop als maar R-door en ga bij Wknp:47 ook R-door, we lopen Haaren weer binnen. Ga aan het einde van de weg R-af en loop naar de Oude Toren, leuk om hier even rond te kijken en er staat ook een picknickbank en het is een mooi en leuk pauze plekje. Loop weer terug naar de straat met je rug naar de toren ga je L-af en bij het zandwegje ook weer L-af. Je loopt Haaren weer uit.

Terug bij Wknp:47 op de splitsing ga je hier R-af en volg vanaf nu de gele pijlen van het wandelnetwerk (afgekort met g.p.) Op kruising met drukkere weg Let Op: R-door oversteken g.p. Köppenstraat. Einde Köppenstraat R-door g.p. Hoge weg negeer zijwegen en ga aan het einde van de weg R-af Holstraat. Neem hierna de eerste zandweg L-af g.p. In bocht Rechts aan-houden g.p. Let nu even goed Op. In volgende bocht iets verder op R-door het smalle pad nemen (hier ontbreekt de g.p.) volg dit smalle paadje R-door tot Wknp:48 Loop ook hier R-door g.p. (49)Kovelsweg 5. Op splitsing bij Kovelsweg 5 R-door g.p. volgen. Op Kruising veldwegen met stroomkast met Nr:068552 R-door g.p. zandweg gaat over in asfaltweg.  Op volgende kruising bij Wknp:49 L-af (50) Op splitsing na bos R-af (g.p.) Bij Hnr:8 gaat de zandweg over in asfalt. Bij Wknp:50 LET OP: Negeer hier de g.p. en ga L-af richting stoplichten. Steek deze Rechts over, wacht rustig op groen want het is hier nogal druk. Volg nu weer de g.p. Dus schuin R-door Koolhofweg.

Op kruising bij Wknp:68 R-door (69) Koolhofweg Nr:1 weg gaat over in een zand/graspad. Op kruising voor de bosrand bij Wknp:69 R-af (80) zand/graspad. Op kruising bij Wknp:80 R-door (31) en op kruising met asfaltweg Wknp:31. R-door (61) Einde weg bij Lpnr:17 + Fietsroutebord 78. R-door en wandel nu als maar R-door tot schuine kruising en loop ook hier R-door Biesakkerstraat. (richting de kerk) Einde weg L-af g.p. Op Splitsing bij Wknp:61 R-af (64) bij Steakhouse Marco.

Op splitsing voor kerkhof bij Wknp:64 R-door (63) Voor de kerk R-af en Let Op: Langs Hnr: 27 g.p. Op kruising R-door g.p Kerkstraat. Negeer zijwegen en volg de g.p. Einde Kerkstraat Bij Wknp:11 L-af (59) richting kerk. Op splitsing voorbij de kerk, aan de overkant staat Wknp:59 hier R-af gaan (58) (12)=nieuw knooppunt). Bij Lpnr;1 en g.p.58. L-af weg oversteken. En dan R-af Rijksweg volgen. G.p. Bij Wknp:58 R-door (34) Op splitsing met paddenstoel R-af Essenbaan. Op splitsing L-af g.p. Sparrendaalse weg. Op kruising bij Wknp:34 R-af (79) Let op voorbij het Seminariebankje de g.p negeren en R-door het pad blijven volgen. (dus niet het bospad nemen) Neem het eerste pad R-af door de dwarsbalkjes en volg weer de g.p. Einde paadje over de sloot R-af g.p. Pad met de sloot Rechts van je.

Op splitsing L-af g.p en op kruising R-door oversteken. g.p. Bij woonhuis R-door g.p. zijwegen negeren en einde pad weer door de dwarsbalkjes gaan. Bij Wknp:36 R-af (12) Einde pad L-af g.p. en op kruising bij Wknp:12 R-af (5). Ga hier weer meteen R-af Oirbroekdreef. Einde weg L-af g.p. Op splitsing bij Hnr:7 R-door g.p. en op splitsing bij Wknp:5 Bij brugje R-door pad vervolgen. Einde pad Wknp:9 R-af (11) Broeksteeg. Op splitsing bij Wknp:11 R-door 10. Op splitsing bij WKnp:10 R-af (55)  Scheurbroekse steeg einde weg bij Wknp:56 L-af (55) Op splitsing R-aanhouden g.p. einde weg Wknp:55 R-door 24. Asfaltweg gaat over in zandweg. Op splitsing bijWknp:24 R-door (25) Let OP: Meteen het eerste paadje voorbij Dwarsbalk R-af het waterwingebied in gaan.

Op kruising R-door en einde paadje R-af de brede zandweg volgen deze gaat over in een klinkerweg. Bij WKnp:25 R-door (44) Einde De Bogtsteeg R-af en eerste weg L-af Broederspaadje. Op splitsing  Let Op: L-af. R-door pad over brugje nemen. Ga ca:30 meter voor de kerk op splitsing L-af langs Hnr:47 en na Hnr:39 R-af Loop nu R-door naar Juffvrouw Jopsen einde wandeling.

Voor het wandelkaartje klik op onderstaande link:

Voor de (facebook)wandelfoto’s klik op onderstaande link:

Verklaring van de tekens:

MTBr = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk. (soms met nummer)

Stegelke = Draaipoortje

(Tempeliersweg) wegnaam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Kom je Let OP tegen in de route wil vaak zeggen dat we hier de g.p. loslaten of opletten met oversteken.

Bij twijfel in de route volg dan de gp of het landkaartje.

De te volgen wandelknooppunten zijn: eerst een vrije start tot de oude toren daarna 47-46-48-49-50—68-69-80-31-61-64-63-11-59-58-12-34-79—36-12-5-9-11-10-55-56-55-24-25-44. De Wandelknooppunten zijn bedoeld voor ondersteuning.

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar