Nr:54 Dag 1 alternatieve 4-Daagse van Nijmegen

Veel wandelen langs de mooie rivier de Dommel

Afstand ca:20 km met extra lus ca:30 km

(Voor vertrek wandelroute Sint Oedenrode op de markt zie punt 5a.)

Vertrek wandelroute bij café Het Wapen van liempde

Voor meer info: http://www.wapenvanliempde.nl/home/

1)  Met je rug naar het café Ga je naar Links en steek de weg schuin naar Rechts over en loop naar wknp;77 ga  hier R-af, richting het Park. Loop half om het gemeentehuis heen en loop dan R-door met Rechts van je achter de heg een weitje met Fruitbomen. Loop R-door Den Achterhof in. Na hnr:8 R-af smal paadje einde paadje L-af pad volgen langs speeltuin en de Plissert. Einde pad L-a en op splitsing in bocht R-aanhouden. Op kruising R-af Reepenbergse weg. Einde weg L-af langs afrastering en eerste weg R-af Op splitsing met Mbr:Zwart schuin R-door en einde Akkerweg L-af. Neem nu de eerste weg R-af tegenover Hnr:14 Sortse straat. (bord doodlopende weg)

2)  Loop tot bijna het einde van de weg en negeer zijpaden. Bij bord Doodlopende weg, voor hekwerk en zitbankje (lpnr:4) R-af het zandpad in gaan. Negeer alle zijwegen en blijf dit pad volgen, ga Voor stegelke L-af en volg dit Mbr:pad door het bos einde pad door houten hekjes gaan en dan bij de zitbank R-af meteen daarna op splitsing L-af het zandpad volgen. Einde zandweg de kruising schuin R-door oversteken. Populierlaan, en langs Hoeve De Drie Baarsjes. Op kruispunt bij Wknp:51 L-af (52) Op Y-splitsing. Let OP:de g.p. negeren en R-door wandelen. Op kruising met asfaltweg en Wknp:52 R-af (50) (Achterbos) zijwegen negeren gaat over in de bus. Einde Bus L-af  bij Wknp:50 en ga iets verderop tegenover Hnr:4 (bij de melkbus) R-af Op splitsing L-af en graspad volgen einde pad.

(Voor een pauze bij de Gasthuishoeve ga je hier L-af over het smalle pad, loop tot voorbij de kapel en steek de weg schuin naar Links over ga meteen R-af ingang Gasthuishoeve. Loop na de pauze hetzelfde stukje terug, dit geldt dus ook als je de wandeling begint bij de gasthuis hoeve.) Voor meer info: https://www.gasthuishoeve.nl/

3)  Dus terug bij de splitsing. Liempdse weg R-door oversteken en graspad R-door langs de sloot vervolgen. Volg het duidelijke pad via de w.p.p=Witte Pijlen. Dus einde pad door stegelke gaan en R-af het pad door de wei langs de Dommel nemen. (w.p.) Door volgend stelgelke gaan en het pad blijven volgen. Door klaphekje en over de vlonder R-door het pad blijven volgen. Pad draait om een schuurtje. Op splitsing na schuurtje L-af w.p en iets verderop weer door een klaphekje gaan en pad R-door vervolgen. Waar het pad een scherpe bocht naar Links maakt Let OP: Negeer de w.p. en ga hier R-af langs met de sloot dus Links van je. (in de zomerdag kan hier het gras wel wat langer zijn) Loop richting de uitkijktoren, Ga via de duiker over de wei naar het bankje “Den Arme van Meegen” dat is een mooi pauze plekje.

(loop nog wat verder R-door naar de waterzuivering en kijk even hoe het gezuiverde water vanuit het zinkbassin door het riet en de stenen in de Dommel stroomt).

4)  Loop terug naar de info borden en vandaar uit naar de uitkijktoren, die het moeite van het beklimmen waard is. Vervolg daarna het pad R-door het Dommeldal en steek de Brug over, Ga na de brug R-af en volg dit mooie pad langs de Dommel. Het pad kronkelt mooi met de Dommel mee. Op splitsing (bij afzetting) met Geel/Rode markering L-af het pad tussen de afrastering over de wei volgen. Einde pad L-af en dan meteen de brug oversteken en het pad blijven volgen. Aan het einde van de ijzeren platen L-af en bij de vuilnisbak R-af het smalle pad nemen. (g.r) Einde pad R-af Op kruising schuin R-door oversteken en de Kasteellaan ingaan. Zijweg Links negeren en tweede weg Links gaan, maar ga hier ook weer meteen R-af het zand/gruispad in van het kasteelpark. Meteen de eerste kruising negeren en R-door wandelen.

5)  Op kruising met zitbank+prullenbak R-door langs de boom. Je ziet nu Links de achterkant van kasteel Henkeshage. Volgende kruising L-af en op de Y-splitsing R-af richting het vlonderbrugje. Voorbij zitbank+vuilnisbak R-af langs gebouw Mariendael. Voorbij het gebouw+grasveldje en parkeerplaats L-af Strepenstraat. Loop nu als maar R-door richting de kerk. Negeer dus alle zijwegen. Einde Strepenstraat op de kruising R-door

oversteken. In bocht L-af de trapjes opgaan en voor de oranje brievenbus R-af langs zitbank, hier meteen L-af en iets  verderop het pleintje oversteken en R-af gaan Borchgrave. Op kerkplein R-door (je kan hier even de Mariakapel bijkijken) en einde kerkplein L-af langs de winkeltjes. Weer einde kerkplein R-af en loop nu R-door naar Wknp:29 (voor de cafés)

(Hier zijn voldoende mogelijkheden om te pauzeren)

Tip:  (Je kan ook vanaf hier de wandelroute starten. Begin dan met de extra lus. En daarna met punt 6 uit de wandelroute vanuit Liempde, je komt dan na de hele wandeling hier weer op de markt uit.)

Extra lus: Sint Oedenrode 9.77km Of start vanaf Sint Oedenrode

1a)  Vanaf markt Sint-Oedenrode Wknp:29 (Staat nog voor de cafés aan de Rechterkant van de markt) De markt R-door oversteken en de Neulstraat inwandelen, steek de Dommel over en ga R-door. Klaverpad weer zijarm van de Dommel oversteken en dan L-af einde klaverpad ollandse weg R-door oversteken. Zwembadweg. Op kruising R-af en meteen L-af kienenhoefpark.(over brugje R-door langs de vijver, na de vijver over het brugje R-af. Op splitsing R-door langs water einde pad over de grote brug gaan. langs de kienenhoef naar de voorkant lopen (groentetuin)

2a)  Op asfaltweg L-af en op kruising R-af Zwembadweg. Eerste weg L-af. Vliegden. In bocht pad blijven volgen. Einde pad op splitsing L-af (Stekelbrem). Op kruising met asfaltweg R-af Erica. Over de asfaltweg wandelen tot de volgende kruising met Schootsedijk hier R-door (Gagel) en op splitsing R-af Gaspeldoorn, volgende splitsing L-af Zandblauwtje.

Meteen eerste weg R-af Struikheide, gaat na Hnr:6 over in een asfaltweg. Einde weg R-af langs Schijndelse weg. 1e weg R-af Schootse Dijk. Op splitsing L-af Paardenbloem. Pad R-door blijven volgen. (Hnr: 2) R-door op volgende kruising paden. (Hnr:15-17) Einde pad bij kruising R-door Hnr:11-2 Bij grasveld L-aanhouden en zijweg negeren.

3a) Ruim Voorbij Hnr:2 Links aanhouden. Wandelpad van Rechts negeren en op splitsing L-af  naar de weg  gaan. R-af Kruidenlaan volgen met bocht van Rechts meelopen. Loop nu als maar R-door. Wordt Koninginnenlaan. Einde koninginnenlaan L-aanhouden Oranje Nassauwlaan. Op rotonde R-

door oversteken. Einde paadje L-af na Hnr:4 Laan ten bogaerd  Voorbij School R-af in bocht R-af het fietspaadje volgen. Op kruising L-af Dommel oversteken. einde Phillippusstraat tegenover (nr20) R-af langs cafe de kroeg. Loop R-door tot aan café Oud Rooi.

Pik hier de route van Liempde  weer op, Ben je in Sint Oedenrode gestart begin dan verder bij punt 6 uit de wandeling vanaf Liempde.

6)  Ga hier L-af (31) steek de markt over en ga R-door de Neulstraat in. Negeer alle zijwegen en ga bij de Dommel de brug over en ga meteen L-af langs de zitbanken en volg het pad met de Dommel Links van je. Einde pad R-af en voorbij de zitbank+vuilnisbak R-af naar het stroomhuisje en meteen het smalle pad L-af nemen richting vlonder met zitbanken (ook een mooi pauze plekje) Voor de vlonder Links het smalle paadje volgen. (ook hier kan in de zomerdag het gras erg hoog staan) Over het opstapje gaan en R-door over de wei lopen naar de brug. Deze oversteken en weer R-door door de wei naar de volgende brug gaan.

7)  Let OP:negeer hier de g.p en ga L-af voor de brug met het viswater dus Rechts van je. (dus NIET over de brug gaan)

Loop naar de hoek van de wei en ga hier R-af door het klaphekje. Op het fietspad R-af en in bocht bij Lpnr:16 R-door het graspad volgen. Op splitsing bij bordje Rijsingen R-af (klinkerweg) op volgende splitsing L-af en einde weg de drukkere weg oversteken en L-af over het fietspad gaan. Weg van Rechts Kinderbos negeren en R-door het fietspad blijven volgen. Voorbij Lpnr:57 en tegenover Zorg Okee. De Donkers Hoeve. R-af het smalle pad langs de slagboom volgen. Einde paadje L-af. Op splitsing bij Wknp:2 R-door (3) Negeer zijweg tegenover oude boerderij en loop R-door tot kruising met asfaltweg en Wknp:3 ga hier R-door en vervolg de zandweg (59) Hoogeind. Weg van Rechts negeren en volgende splitsing met zitbank+vuilnisbak L-af Brugsche Kampen.

8)  Einde pad weer de drukkere asfaltweg oversteken en het smalle paadje R-door volgen. Einde paadje R-af g.r. Bij bordje Eigen weg g.r. eerste weg L-af zand/graspad ingaan. Blijf dit pad volgen langs de afrastering en de geel. Rode markering. In bocht naar Rechts op splitsing R.door g.r. richting het bos. Het pad draait naar Links langs de bosrand. Blijf dit pad alsmaar volgen langs bosrand en langs wei, einde weiland draait het pad naar Rechts

(na het waarschuwingsbord) naar de Dommel toe. volg dit pad als maar langs de Dommel. Einde pad bij stegelke R-door over het vlonderbrugje en omhoog Einde pad op splitsing R-af blijf dit pad gewoon volgen. Bij het viswater R-door g.r. Op splitsing bij WKnp:22

(Hier is ook een pauze mogelijkheid, ga dan hier R-af einde zandweg R-af en loop nu R-door naar cafe de’n Toel. Loop na de pauze weer terug naar Wknp; 22 en vervolg de route.)

9)  Dus op slitsing bij WKnp:22 L-af (66) g.r. Einde Morgenstraatje L-af en bij Wknp:66 R-af (67) Op splitsing R-door g.p. Wknp:67 (68) Let OP: circa 20 meter voor Wknp:68 L-af door stegelke gaan, bordje Dommeldal. Volg het pad langs de poel. Einde wei R-af het smalle pad langs de Dommel volgen. Negeer zijwegen en volg dit pad als maar R-door waar het pad van de Dommel splits de bielzen balk over gaan en R-aanhouden. Einde pad L-af over het graspad gaan. Negeer alle zijwegen en ga bij WKnp:5 R-af richting het Sint Jans pontje. Steek de Dommel over en vervolg het pad R-door. Einde Dommelsteegje R-af en eerste zeer smalle paadje net voor het einde van de asfaltweg Hnr:29 L-af Kerkpad door Smalder. Negeer zijwegen en Einde kerkpad R-door de weg oversteken en R-door langs het beeldje van de klompenmaker.

10)  Ga op de splitsing R-door langs Hnr:54 volg dit verharde pad naar Rechts einde pad naar links en weer einde pad naar Recht richting de kerk einde pad L-af en ga nu meteen op het kerkplein weer L-af tussen de bomen door. Loop voor de kerk langs (bekijk ook hier even de Mariakapel) en ga voorbij de kerk L-af met de kerk dus Links van je. Ga net voor de ingang van het kerkhof R-af smal paadje tussen beukenhagen. Einde paadje L-af en loop nu R-door langs de Lourdesgrot. Loop verder R-door en ga op de verharde weg R-af. Loop R-door en ga na Hnr:5 en tegenover Piramides R-af het Broekengangske in. Einde Broekengangske L-af en steek nu de weg over en loop terug naar cafe Het Wapen van Liempde.

Link naar het wandelkaartje: 20km

MTBr = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk. (soms met nummer)

w.p = Witte pijlen van het ommetje Rijsingen.

g.r = markering Vennekespad

Stegelke = Draaipoortje

(Bus) wegnaam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar