Nr:44 Jacobushof en het Dal van de Beerze. 20 km

Zeer fraaie natuurwandeling door stukje Banisveld, door het Dal van de Beerze en langs de Beerse, de Watermolen in Spoordonk, nog een stukje verder richting Oirschot en voor de A58 weer terug via de andere kant. Mooie en zeer gevarieerde wandeling.

Start en finish Boerderijterras Jacobushof. Voor meer info: https://www.jacobushof.com/

Met rug naar het boerderijterras R-af, op splitsing bij Wknp:65 R-door en daarna het eerste graspad L-af. (Dit is bij meterkast met Nr:LS-026125 en met uitzicht op een witte boerderij) Op splitsing bij Wknp:62 L-af (58) door stegelke gaan en pad voor de Koevertscheloop volgen. Op Splitsing met breder pad L-af en dit pad langs de Koevertscheloop blijven volgen. Op splitsing met asfaltweg (Brinksdijk). Bij Wknp:58 (57) R-af. Eerste weg R-af Koevoortseweg. Eerste graspad L-af (langs de sloot), pad komt weer uit op de Brinksdijk. Iets verderop graspaadje R-af, (g.p) komt ook weer op de Brinksdijk uit. Op kruising bij WKnp:57 L-af Achtbundersdijk.

Op kruising met asfaltweg R-af Logtse baan. Bij de parkeerplaats R-af gaan langs de info borden en op het einde van de parkeerplaats R-door het smalle paadje volgen met g.p. (23). Voor zitbank Wknp:23 (26) de weg oversteken en door klaphekje gaan en meteen L-af gaan. Graspad aan de rand van het natuurgebied volgen. Verlaat het natuurgebied door L-af door het klaphekje te gaan. Dit pad langs de Beersze blijven volgen. Asfaltweg Broekstraat oversteken. Wknp:26 (51) pad langs de Beerze R-door blijven volgen. Bij de brug R-af de Beerze oversteken en meteen L-af het pad verder langs de Beerze volgen. Wknp:51- 50 (27) richting de watermolen voor een eventuele pauze. Over de brug gaan en naar de watermolen lopen.

Na de pauze teruglopen en de weg oversteken. Het smalle paadje R-door nemen tot volgende brug. Hier de weg oversteken en L-af over de brug gaan. Einde brug meteen R-af bij Wknp:27 (53) het pad langs het water nemen. Volgende brug negeren en R-door het pad vervolgen. (langs de slagbomen gaan) Ook de volgende brug negeren. Ca: 50 meter voor de A58 R-af het smalle pad volgen. Brug overgaan en bij Wknp:53 paadje vervolgen langs de Beerze. Let OP: ca:15 meter voor het houten klaphek en draaipoortje + de gele pijl deze negeren en het smalle (onduidelijke) graspad naar Rechts nemen, bij de volgende houten poort deze negeren en het graspad blijven volgen. Op splitsing net voor de Beerze L-af het smalle pad langs de Beerze volgen. Let OP:Opnieuw de gele pijl negeren (gras en riet kan hier in de zomerdag hoog staan). Loop door tot de volgende brug, ga hier bij Hnr:7 ook R-door en volg weer het smalle graspad. (gras en riet kan hier in de zomerdag hoog staan).  Einde pad de brug oversteken en nog een klein stukje smal graspad langs de Beerze. Ga de brug oever en we zijn weer terug bij de watermolen. Voor een pauze over de brug naar de molen lopen en na de pauze weer teruglopen.

Na eventuele pauze. Terug naar de Beerze lopen, brug overgaan en R-af pad voorbij de Beerze nemen. Let Op: Meteen op splitsing met smal grindpad L-af het smalle grindpad volgen. Dit loopt om een poel heen en komt verderop weer op het pad langs de Beerze, ga daar dan Links af en volg weer het pad langs de Beerze Op splitsing voor de brug Wknp:50 (26) L-aanhouden. Bij vlonderpad R-door. Het pad langs de andere kant van de Beerze blijven volgen tot Wknp;26 alle zijpaadjes negeren. Einde pad bij brug Wknp:26 L-af (8) (Broekstraat) en op kruising R-af, Lange Donksedijk.  Voorbij “ Ut Lest End” R-door verhard pad langs de slagboom. Bij ijzerenpoort R-af door het klaphek gaan en meteen weer L-af het graspad volgen. Bij de volgende kruising in de hoek bij Wknp:8 (25) in de bocht R-aanhouden.

Pad rond de plas volgen en een volgend klaphekje net voorbij de hoek negeren. Ga bij het volgende klaphekje L-af en steek de asfaltweg over. Bij Wknp:25 L-af (9) over het graspad. Dit pad alsmaar blijven volgen via de g.p. Op splitsing bij Wknp:9 R-af. (70) Op omgekeerde Y-splitsing bij Wknp:70 R-door (24) Balvoortseweg. In bocht R-aanhouden en over de brug gaan. Brinksdijk.Wknp 24 R-door (57) Bij Wknp: 57 R-door (58) op kruising met asfaltweg (Koevoortseweg) R-door Brinksdijk blijven volgen. Bij Wknp:58 L-af en Let Op: Neem bij het brugje (negeer hier de g.p) het eerste bospad R-af over het bruggetje. Pad blijven volgen door het bos en langs het bos tot aan de asfaltweg, hier L-af gaan en terugwandelen naar Jacobushof.

Verklaring van de tekens:

MTB = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk.