Nr: 9 Liempde – Gemonde – Liempde 20 km

IMG_8521 (Voor het eerst een fraaie waterschildpad gespot)

Zeer mooie natuurwandeling van Liempde naar Gemonde en terug naar Liempde. Richting Gemonde is de wandeling erg waterrijk met o.a het afwateringskanaal, de Dommel, verschillende poelen en door Gemonde centrum. Terugweg naar Liempde is een meer open landschap, een stuk van het Ommetje Vossenholen, door natuurgebied Gasthuiskamp, door de Geelders en als toetje nog met het pontje over de Dommel.

Start wandeling bij café Het Wapen van Liempde

Met rug naar het café R-af Oude Dijk volgen. Loop alsmaar R-door dus bij WKnp:76 R-door (12) dus bij kruising met bordje doodlopende weg ook R-door en voorbij de Serenade en de slagboom ook R-door het zandpad volgen. Bij Hondentoilet R-aanhouden (De Beek) en voorbij de slagboom ook R-door gaan. Einde weg (Wknp:12) L-af (25) Na 10 meter de weg oversteken en weer L-af gaan. Voorbij bord Liempde R-af (Laarakkerweg). Deze weg helemaal uitlopen tot de splitsing met de Houten brug. Let op: Hier R-af (gp) de brug overgaan, en LET OP meteen na de brug L-af naar beneden lopen het pad langs het water volgen. Pad R-door langs het water blijven volgen onder het viaduct door gaan en op Y-splitsing R-af de asfalt weg volgen.

Einde weg bij Wknp:35 L-af (89) (oude boomgaard) (we lopen nu door buurtschap Langenberg) Negeer zijwegen gen ga bij Hnr:3 B&B in d’n Boogert L-af zandpad in gaan genaamd Groensteeg. Zijweg naar Rechts negeren en pad met de bocht mee blijven volgen (gp) (Gemondsebeemd) In bocht met poort en bordje Dommeldal. Rechts aanhouden (gp) (De Schoonberg) ( loop eventueel wel even het dommeldal in en ga einde paadje even naar Links loop naar het einde voor een mooi uitzicht over de Dommel en de Hooibrug. Loop daarna weer terug naar de ijzeren poort en vervolg de route) Op splitsing bij Wknp:89 L-af (39) het bospad ingaan.

Negeer zijwegen en blijf het pad volgen tot aan de Hooibrug bij Wknp:39 ga hier NIET de brug over maar R-door (88) blijf het pad volgen langs de Dommel. Ca:50 meter na bankje met overzichtsbord Meierij, bij Wknp:88 L-af (86) smal zandpaadje langs de Dommel volgen. Bij Wknp:86 R-af (72) door het klaphekje gaan, de wei oversteken en door het volgende klaphekje gaan, blijf het pad langs het water volgen. Op splitsing van wegen bij Wknp:72 R-door (73) Op splitsing R-door (gp) Kerkeind. Negeer alle zijwegen en loop door tot einde weg bij WKnp:73 en het grote kruisbeeld. Ga hier R-door (74)

(eventuele rust in het centrum van Gemonde bij café de Schuif. Voor meer info: http://www.zaaldeschuif.nl/)

Loop R-door, langs de kiosk tot aan Wknp:74 en ga daar R-af (77) doodlopende weg in Rietstok. Asfaltweg R-door oversteken (gp) en einde weg R-af (gp) Voorbij Mariakapel bij Wknp:77 R-door (78) eerste weg L-af (doodlopendenweg) Beekse weg dit wordt een zand/graspad. Einde van de Beekse weg L-af (gp) en voorbij Hnr:41 bij Wkp:78 R-af (79) gras/zandpad met zitbank (dagboek van een bankje. Leuk om in te schrijven. Als het er nog ligt). Bij volgend zitbankje R-af het brugje over. (gp) en einde Pad bij WKnp:79 R-af (82) einde weg L-af en iets verderop R-af (gp) zand/graspad. Voor Hekwerk Rechts aanhouden en einde pad bij bankje L-af.

Op splitsing R-af (gp) en volgende splitsing bij Wknp:82 L-af (29) Hier verlaten we het ommetje Vossenholen. Na eerst een bocht naar links gemaakt te hebben zie je een eind verder LET OP: in zeer flauwe bocht met Links een twee stammige Elzenboom en Rechts, 1 boom van te voren een zwart mountainbike paaltje R-af gaan (Ruig) graspad tussen 2 sloten in en aan weerszijde aangeplante populierenboompjes.

Pad is wat onduidelijk en moeilijk te volgen maar het wordt wel steeds beter. 10 meter voor Klaphekje verboden toegang op Y-Splitsing L-af naar het andere klaphekje lopen. Loop nu langs de rand van de wei naar het volgende klaphekje en vervolg het pad verder tot aan het einde. Bij het hekwerk en bordje Gasthuiskamp kun je het hek openen door onder de klink de verroeste bout omhoog te trekken en in de zijgleuf laten zakken. Open nu de poort en natuurlijk weer netjes sluiten. Ga nu L-af en volg het fietspad voor ca;50 meter, ga hier R-af steek de weg dus over en loop het natuurgebied de Geelders in. Loop R-door langs de slagboom en volg nu uitsluitend de blauwe paaltjes, op splitsing R-aanhouden (bp) en voorbij wildrooster R-door gaan (bp) bij bankje LET OP L-af (bp) Einde pad R-af (bp) en voor schutskooi door gaan.
Neem het pad achter het bankje door langs de Pas OP schrikdraad. Blijf dit pad volgen, bij de overschoorplaats door de 2 hekjes gaan. Einde pad L-af en volg nu de alsfaltweg tot café “t Groene Woud. Hier is een gezellige pauzemogelijkheid. http://www.vvvliempde.nl/go/06ef5f14-7ad4-4f32-87083e4d51bb3716

Na de pauze R-door lopen via de Slophoosweg. Volg nu de gele markering. Neem het eerste zand/graspad R-af (Maai) Negeer een bospad van Links en loop R-door over het graspad. Na de slagboom gaat het pad over in een klinkerweg. Einde weg R-af en eerste zandpad L-af (hier staat weer een gele pijl) negeer alle zijwegen en ga bij WKnp:5 L-af (3) richting het pondje. Steek hier de Dommel over en wandel verder via dit fraaie pad.

Einde pad bij Wknp:3 R-af. Bijna aan het einde van de asfaltweg L-af het smalle zandpaadje ingaan, (kerkpad door Smalder) negeerzijweg en einde van het paadje schuin oversteken, langs het beeldje van de klompenmaker. Negeer zijwegen en blijf deze weg nu volgen langs de kerk en loop verder door terug naar Café het Wapen van Liempde. Einde wandeling.

Foto’s en Routemaker: Albert bressers

MTB = Moutainbike-Route
Wknp = Wandelknooppuntroute
Gp = De gele pijl van het wandelknooppuntroutesysteem
Bp = Blauwe pijl (Geelders route)

Voor de foto’s van de route klik op de link:https://www.facebook.com/albert.bressers/media_set?set=a.876371286164732&type=3

Voor het landkaartje klik op deze link: http://afstandmeten.nl/index.php?id=2630640

Wandelgroetjes Albert bressers
Reactie of verbeteringen route sturen naar