Nr:60 Oisterwijk:Het vennen-Ommetje 5.2 km

Het mooie Goorven

Gezellig dagje uit, Doe net als wij en neem de fiets. Vanuit Liempde zijn we over de kampina naar Oisterwijk gefietst naar Groot Speijk, daar heerlijk dit mooie korte ommetje op ons gemak gewandeld want er valt veel te zien. Daarna genoten van de heerlijke en gezellige pauzeplekjes. en weer gezellig terug naar Liempde gefietst wederom over de Kampina

Start wandeling bij Groot Speijk Natuurmonumenten Oisterwijk.

Voor meer info: Bezoekerscentrum Oisterwijk – Bezoekerscentrum | Natuurmonumenten

Met rug naar de voorkant van het gebouw naar de weg lopen over het vlonderpad. Daar R-af gaan en iets verder op L-af het wandelpad ingaan. Neem het eerste pad R-af door het bos. Op kruising met asfaltweg. (Grootspeyklaan) R-door Het bospad blijven volgen. Je kunt iets verderop het Brouwkuip-ven zien aan de Rechtse kant van het pad.

Op splitsing L-aanhouden en volgende splitsing ook L-af g.p. Iets verderop op 5-sprong bij Wknp:40 R-af (62) ga iets verderop Let op bij de splitsing L-af Paaltje met Witte pijl. Op ongelijke kruising Let Op: Pijl negeren en R-af gaan. Einde pad R-af over de (Bosweg) loop tot aan Boshuis Venkraai. Eventueel de eerste pauze mogelijkheid.

Voor meer info: Boshuis Venkraai

Ga na de pauze met rug naar de voorkant van het boshuis en steek de weg over, loop schuin R-door het bospad in en iets verderop bij Wknp:38 L-af gaan (39) Het pad maakt een bocht voor het Voorste Goorven (mooi uitzichtpunt met zitbank) volg het pad naar Rechts en blijf het pad volgen langs het Goorven. Negeer alle zijpaadjes en blijf het pad volgen tot het einde van het ven, volg het pad hier en ga L-af g.p.

Negeer zijwegen en loop R-door met de bochten mee. Bijna aan het einde van het pad een zijweg van Links negeren en ga na ongeveer 5 meter verder op splitsing L-af g.p. Op volgende splitsing L-af gaan tussen de plankjes door wandelen en Let op: hier dus de g.p. negeren. Bij volgende splitsing R-af het bospad volgen richting het Wit-ven. Volgende splitsing R-af pad langs het Wit-ven volgen.

Aan het einde van het ven L-aanhouden en voorbij de mooie zitbank (mooi uitkijkpunt) R-af gaan via de g.p. Iets verderop op splitsint R-af g.p. Op T-splitsing L-af g.p. en op kruising met drukken weg R-door richting Oisterwijk Natuur Theater. Loop daar Rechts of tussen het Theater door naar Braderie de Rode lelie voor de volgende mooie rustplaats.

Voor meer info: Boscafé De Rode Lelie

Na de pauze dezelfde weg weer terug lopen, ga eventueel langs de andere kant van het Natuur Theater. Steek de Gemullenhoekenweg weer over en ga nu op de schuine kruising R-af richting het Van Esschen-ven Let op: Ga voor het ven L-af over het pad volg dit pad langs het ven. Negeer pad naar links voor de brug, maar loop R-door en ga de brug over, vervolg het pad langs het ven. Ga op het einde van het pad op schuine splitsing L-af (volg de g.p.) Negeer meteen een pad van Links en ga schuin R-door. (oftewel L-af en meteen weer R-af)

Negeer zijpaden en loop R-door volg de g.p. langs het uiteinde van het Wit-ven. Loop verder R-door naar het Voorste Goorven. Volg het pad voor het ven naar Rechts. Op splitsing Wknp:68 (41) R-af en volgende splitsing op de Bosweg ook R-af. Negeer pad van Rechts en ga na de parkeerplaats L-af de Groot-Speyklaan in. In bocht op kruising met bospaden R-af het bospad nemen. Op volgende splitsing L-af. Negeer nu alle zijwegen en loop als maar R-door terug naar het Bezoekers centrum Groot Speijk. Einde van deze fraaie Vennenwandeling.

Link naar het wandelkaartje op afstandmeten.nl: https://afstandmeten.nl/index.php?id=3047988

Verklaring van de tekens:

R-af = Rechtsaf

L-af = Linksaf

R-aanhouden = Rechts aanhouden

L-aanhouden = Links aanhouden

R-door = Rechtdoor

Wknp = Wandelknooppunt van het wandelnetwerk

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk. (soms met nummer)

(Bosweg) wegnaam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar