Nr:48 Natuurpoort Best

Er wordt nu nog volop gewerkt, maar straks eenmaal klaar zal het best mooi worden.

Mooie wandeling door De Edelhertengebieden van zowel Liempde als Best en door de Populieren-weide, het kunstpad, de uitkijktoren…enz..enz…

Start wandeling bij Café Het Wapen van Liempde

Voor meer info: http://www.wapenvanliempde.nl/home/

Met je rug naar het café Schuin R-door wandelen richting het park. Ga schuin R-door langs het beeld van de Struifbakster en het bushokje. Oude Postbaan. Na Hnr:22 R-af (koestraat) Einde Koestraat L-af en meteen tegenover Hnr:15 R-af (Hofstad) Einde Hofstad op schuine kruising R-door en daarna meteen L-af tussen de paaltjes door Essenstraat. Einde Essenstraat R-af (Hamsestraat) Negeer zijwegen en loop alsmaar R-door Liempde uit. Bij Lpnr:15 R-af langs de slagboom + Bordje wandelroute. Je wandelt nu langs de Grootte Waterloop. Op kruising met zandpad bij de brug L-af, negeer zijpaden en ga het Edelhertengebied in.

Einde Smalveldersestraat g.p. L-af. Eerste brede zandweg bij Wknp:1 R-af (91) Ginnenkendijk. (Liempdse schrijfwijze met 4 nnnn) Negeer alle zijwegen en paadjes en blijf het pad R-door volgen door het Edelhertengebied. Einde gebied over het wildrooster gaan en nog een stukje R-door het pad vervolgen. Einde pad Ginnekedijk (Bestse schrijfwijze met 2 nn) Bij Wknp:91 L-af. Let OP: Na het bos aan de Rechterkant R-af door het klaphekje gaan over het nieuwe wandelpad. (Negeer dus hier de Gele Pijl). Op kruising met zandpad R-door, volg nu de Rode pijlen. (Middelste Broekweg) Volgende kruising (Voortse Broekweg) door klaphekje gaan en Links aanhouden, iets verderop R-af door volgend klaphekje gaan. Rode pijl.

Kruising met vlonderpad R-door (Beklim even de uitkijktoren Rechts en kijk even op je gemak rondt) Bij Klaphekje op kruising R-door. Door volgend klaphekje gaan, en volg dit fraaie stukje kunstroute. Op kruising met (Kantervelderseweg) L-af Groene pijl over de asfaltweg. Op ruime splitsing met vlonderpad R-aanhouden. Negeer pad van Links. Iets voorbij splitsing met Voorste Broekweg R-af Blauwe pijl. Langs infobord en banken met tafel. Pad loopt door de wei. Einde wei door hekje en R-af gaan de zandweg volgen. Blauwe Pijl. Einde van de Molenkampseweg R-af. (Blauwe pijl)

Voorbij groene stroomkast 019.599 L-af (Blauwe pijl). Eerste pad R-af richting de schuur. Op splitsing (rechts naar de schuur) L-af en volgende splitsing R-af. Volgende splitsing R-af. Blauw/Rode pijl. Volgende splitsing R-af Blauw/Rode pijl. Pad om de vijver volgen. Volgende splitsing R-af Blauw/Rode pijl. Richting het brugje. Na brugje het pad blijven volgen. Op asfaltweg L-af en iets verderop het fietspad volgen. Volg nu weer de g.p en steek de rotonde R-door over. Op splitsing bij Wknp:55 R-af (16) Hooiweg Na de oversteek van de A2. Voorbij de bocht R-af Wilg. Weg oversteken en dan R-af. Op splitsing R-af g.p. het fietspad blijven volgen. Pad gaat over in Zomereik. Bij Wknp:16 R-af (95) Weg oversteken en R-door onder het viaduct door gaan. Op kruising R-door het Tegelpad blijven volgen. Hokkelstraat. Einde tegelpad. Let OP: Bij Bordje Hokkelstraat L-af smal paadje langs de sloot nemen.

(Zomers kan het gras/brandnetels hier wel erg hoog staan. Je kunt dan ook gewoon R-door lopen en de Hokkelstraat blijven volgen. Zijweg van Rechts Nieuwe Dijk negeren en Einde Hokkelstraat R-af Kruisbeemden weg)

Einde paadje op asfaltweg R-af en einde Krimpweg L-af Kruisbeemdenweg. Einde weg bij Wknp:64 R-af (96) Iets verderop bij Wknp:96 L-af (97) Pailjaartseweg. Loop als maar R-door over het wildrooster het Edelhertengebied binnen. Ga het eerste pad bij slagboom L-af en blijf dit pad volgen via de g.p. tot aan de poort. Ga door de poort. g.p. en einde pad bij Wknp:97 R-af (79)

(Er komt een pad van Rechts die leidt naar de Edelherten spotplek dus je kunt even gaan kijken als je wilt, loop dan het zelfde stukje weer terug en vervolg gewoon weer het zandpad)

Volg dit pad als maar R-door. Einde zandpad L-af over de asfaltweg. Op kruising voor tunnel R-af langs het wit huisje. Pad draait naar Rechts langs het spoor, volg dit pad geruime tijd als maar R-door, we komen opnieuw in het Edelhertengebied. Loop onder de Natuurbrug “De MorteLen” ook R-door. Aan de bosrand draait het pad naar Rechts van het spoor af, volg het pad verder langs de waterloop. Op kruising met zand/grindpad L-af over het zand/grindpad gaan. Dit pad gaat over in een asfaltweg. Op slitsing L-af en volgende splitsing R-af, weg loopt omhoog. Einde weg (Hollands Diep) R-af en over de A2 gaan.

Negeer zijweg van Rechts en loop R-door, ga na Lpnr;33 iets verderop scherp L-af langs de dwarsbalk en bordje Noordbrabant Oost. Volg dit graspad R-door. Het pad draait naar Rechts langs houten poort. Blijf het pad volgen met de bochten mee. Einde pad (met mooi uitzicht op Liempde) L-af. Voorbij de bocht meteen R-af zand/graspad ingaan. Op splitsing L-af richting Liempde. Einde pad R-af en iets verderop eerste weg L-af Oranjelaan. Einde weg bij kruising R-af (Oude Dijk) Loop nu alsmaar R-door terug naar café Het Wapen van Liempde. Einde wandeling.

Voor het routekaartje klik op deze link: https://afstandmeten.nl/index.php?id=2791208

Voor de (facebook)foto’s klik op deze link: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=albert.bressers&set=a.1007152843086575

Verklaring van de tekens:

MTBr = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk.

Stegelke = Draaipoortje

(Koestraat) wegnaam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Wandelgroetjes Albert bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar