Nr:50👍 Kriskras door de Scheeken

Bij nummertje 50 mag er natuurlijk wel een leuke foto bij.

Voor meer info zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Scheeken

Mooie rondwandeling van ca:14 km, via de Hezelaarse akkers, langs de voormalige Gerritshoeve, via de Watersteeg naar de Scheeken. We wandelen maar liefst 2 mooie rondjes door dit fraaie natuurgebied, en via de Groote Waterloop en dur ’t Dekker wer terug naar ons skon Liempde.

Neem eventueel zelf wat proviand mee, want in deze wandeling is er alleen horeca, aan het begin en einde van de wandeling. (maar daar kun je ook heerlijk lunchen, na borrelen en zelfs pannenkoeken of iets anders lekker eten in het nabij gelegen Struifhuis) In de Scheeken kom je wel langs een mooie picknickplaats.

Start wandeling bij cafë Het Wapen van Liempde

Voor meer info zie: http://www.wapenvanliempde.nl/home/

Met rug naar het café, de dorpstraat/raadhuisplein schuin over steken en bij wknp:77  L-aanhouden en om het gemeentehuis wandelen. Daarna R-door Den Achterhof in wandelen langs het kleine boomgaardje aan de rechterkant. Voorbij Hnr:8 R-af smal paadje tussen de heg volgen. Einde paadje, voor de speeltuin, L-af langs o.a. de Plissert. Op  splitsing met houten hek en insectenhotel R-af. Langs het terrein van de Jeugd Natuurwacht Liempde, en op omgekeerde Y splitsing L-af. Bij oude wilg en bankje genaamd Akkerkruis. R-af en volgende splitsing met paaltje Mbr:Zwart ook R-af. Einde Akkerweg R-af en voorbij Hnr:26 de eerste weg L-af de Wessendijk. (Langs de Wessenhoeve)

Negeer alle zijwegen en ga aan het einde van de Wessendijk bij zitbank R-af Wknp:85 volg het zandpad, ga over het wildrooster en einde pad L-af gaan. Ga hier Links van de weg lopen over het fietspadgedeelte. Negeer zijweg van Rechts en loop nog R-door. Bij Lpnr:6 Kun je even de gedenkplaats van de Gerritshoeven van o.a. de familie Dierking bezoeken. (Zie infoborden). Iets verderop bij Lpnr:8 +Mbr:Groen R-af de Watersteeg in wandelen. Loop dit pad helemaal uit en negeer zijwegen. Einde pad L-af over brede zandweg. Voorbij het wildrooster het eerste pad L-af het bos in gaan.

Op kruising bospaden R-door. Let nu even goed OP. Na 25 stappen (tel alleen je linkerbeen) voorbij de drie hoge dennenmasten die vlak na elkaar staan. L-af onduidelijke bospad ingaan (zeker in de herfst met veel bladval). Volg het pad R-door met de dikke boom Rechts van je. Pad gaat iets verder op door een greppel ga dan boven op de wal L-af. Iets verderop, op splitsing R-af pad loopt naar beneden door een greppel, volg dit pad door het bos. Pad draait naar Rechts met Links een wat diepere greppel.

Pad maakt verderop weer een bocht naar Rechts, negeer pad van Links en volg het pad R-door. Negeer zijwegen. Pad gaat via een vergaand vlonderbruggetje door een greppel en hou hier R-aan. Loop nu als maar R-door en negeer alle zijwegen. Ga door het klaphekje en op de brede zandpad R-af (Donderdonksedijk) neem nu het 3de pad R-af dat is op de kruising met aan de linkerkant de Mbr: en een mooie picknickplaats (Mooie pauzeplek) Ga hier dus R-af het bos in. Ga op de T-splitsing voor weiland L-af, volg dit pad nu R-door en negeer zijpaadjes. Op T-splitsing R-af door klaphekje gaan. g.p. Pad loopt langs de bosrand, bijna aan het einde van het weiland aan de linkerkant draait het pad naar Rechts het bos in.

Einde pad bij bordje Scheeken langs de dwarsbalk L-af gaan en de brede zandweg volgen. Op kruising bij Wknp:84 Let OP: L-af gaan, negeer zijwegen en volg deze zandweg. Tot kruising met brede sloot en Mountainbikepaadje van Rechts en blauw paaltje. Ga hier voorbij de sloot L-af met de sloot Links van je en Rechts een perceel van een boomkwekerij. Volg dit paadje tot asfaltweggetje. Ga hier L-af over het slootje en dan meteen R-af. Nu het pad alsmaar R-door blijven volgen, langs de paal met drie stenen monument. (Zie infobordje) Einde pad L-af de zandweg volgen. Neem de eerste weg R-af Esdoornstraat. Ga het eerste bospad L-af, langs slagboompje Mbr:zwart/groen. Wandel het bos in en loop op de kruising R-door, verderop draait het pad naar Links en einde pad L-af de brede zandweg volgen.

Negeer pad van Rechts met wildrooster en op kruising met links de Mbr: en Picknickplaats (wederom een mooie pauze plek) Weer R-af het bos ingaan. Op de T-splitsing voor het weiland gaan we nu echter R-af en volg het paadje langs de bosrand. Einde paadje bij wildrooster L-af de brede zandweg volgen. Negeer alle zijwegen en blijf het pad volgen tot aan de brug van de Berkenloop. Ga over de brug en neem meteen het eerste pad R-af met bordje Scheeken, pad loopt langs de Berkenloop. Volg dit pad geruime tijd. Negeer 2 keer en pad van Links.

In scherpe bocht naar Links ca:50 meter voor de stuw. L-af langs de boom met vogelhuisje, dit is dus het derde pad L-af. Einde pad bij bordje Scheeken R-af langs Hnr:8 Dennenhof. Voor bij het hekwerk en voor de Groote Waterloop L-af, met de Groote Waterloop dus Rechts van je. Einde hekwerk R-door het pad vervolgen langs de voormalige champignonkwekerij. Blijf het pad langs de waterloop volgen. Bij asfaltweg R-door oversteken en het pad langs de Groote Waterloop verder R-door volgen.

Bij de brug met zandweg R-af en het pad langs de Waterloop verlaten. Blijf dit zandpad R-door volgen. Op kruising bij Wknp:82 (75) R-door gaan. Einde Smalveldersestraat L-af en daarna net buiten Liempde de eerste weg R-af g.p. Brukelsestraat. In bocht R-door het zandpad volgen. Gp. Lpnr:2. Op splitsing  R-af langs het bankje genaamd “Bremmershekken”. Einde pad R-af negeer zijwegen en na oude boerderij en iets verderop Hnr:22 L-af de Populierenlaan in wandelen, op kruising het smalle pad R-door nemen, langs de speeltuin. Negeer alle zijwegen en einde pad ga je R-af.

Loop nu als maar R-door terug naar cafe het wapen van Liempde

Voor het wandelkaartje klik op onderstaande link:

Voor de facebookfoto’s klik op onderstaande link:

Verklaring van de tekens:

MTBr = Moutainbike-Route

Wknp = Wandelknooppunt

(26) = aanduiding volgend Wandelknooppunt

g.p = de Gele Pijlen van het wandelnetwerk. (soms met nummer)

Stegelke = Draaipoortje

(Donderdonksedijk) wegnaam tussen haakjes wil zeggen dat ie niet op dat punt zichtbaar is.

Wandelgroetjes Albert Bressers

Reactie of verbeteringen route sturen naar