Nr:34 Bartjes Liempdse XXL wandeling. 24 km.

Een van de langere wandelingen op de wandel/kooksite

Fraaie wandeling door mooie natuurgebiedjes naar Den Boskant, wijds uitzicht over de weilanden, en langs kasteel Henkenshage naar Sint-Oedenrode. Door het centrum van Rooi, daarna de terugweg eigenlijk geheel of vlak langs de Dommel tot Liempde toe.

Start wandeling bij Cafè het Wapen van Liempde
Met rug naar het cafè, Steek de weg over en loop R-door richting het park. Loop naar Links langs het bushokje en het beeld van de struifbakster. (Oude Postbaan) Neem de eerste weg L-af Heuvelstraat. Negeer zijweg van Links en het hondentoilet en ga in de bocht op het einde van de weg (bij bordje Koolhof) L-af door het klaphekje.

Volg het pad door de Plissert en ga op het einde door het grote houten hek, ga nu R-af en volg het zand/graspad. Op de T-splitsing R-af, pad maakt een bocht naar Rechts. Op omgedraaide Y-splitsing L-af gaan en daarna het eerste gras/zandpad R-af nemen (bij oude wilg) pad loopt tussen de (Hezelaarse) Akkers door.

Op splitsing met mooi uitzicht op Liempde R-af gaan en ook einde weg R-af gaan. Eerste weg L-af Wessendijk, Loop verder tot over de brug van de Grootte waterloop en ga dan meteen R-af over het Zand/graspad. Einde pad de weg (voorzichtig) oversteken en R-door langs het kapelleke en zitbank gaan. Langs hek gaan en voor de waterloop R-af gaan. Steek de stuw over en ga meteen L-af. Neem nu het tweede graspad R-af (bij oude doden boomstam, beetje moeilijk en ruig paadje) einde pad over de dwarsbalk stappen en L-af stukje over de asfaltweg en meteen door het eerste klaphekje gaan aan de Rechterkant. Volg dit pad door de Rouw Bommel tussen de poelen door, langs bankje en ooievaars nest door het bos, langs volgende poel en verlaat het gebied door de stegelkes. Ga na de stegelkes op het einde van het pad L-af over de verharde weg.

Einde weg R-af en dan eerste zandweg L-af rooie steeg. Ga de brug van de berkenloop over en loop op de volgende kruising R-door neem dan het eerste bospad R-af. Blijf dit pad volgen en loop bij het hekje (als het er nog staat) ook R-door. Ga einde pad R-af en eerste weg L-af Esdoornstraat. Einde weg L-aanhouden Hazelaarstraat. (bordje staat iets verderop) Einde weg op kruising R-af de Populierenlaan volgen. Ga voor de kerk L-af langs de basisschool en neem eventueel rust bij de Vriendschap. Steek bij de rotonde de Boskantse weg over en neem na Ca: 50 meter het graspad L-af. Einde pad R-af Broekdijk (bordje staat verder op) blijf deze helemaal volgen en negeer zijwegen.
Einde weg op kruising met Vogelenzang R-af dan doodlopende weg negeren en circa 30 meter verder op splitsing L-af Vogelenzang. Einde weg L-af sloef. Tweede splitsing met zitbank R-af Kasteellaan.

Drukke weg oversteken en R-door de Kasteellaan blijven volgen. Eerste weg R-af Streepenstraat neem nu het tweede pad L-af in de kasteeltuin en loop richting het kasteel Ga op de kruising R-af en iets verderop L-af Loop langs het kasteel en op de volgende splitsing bij aan de voorkant van het kasteel L-aanhouden richting het bankje. Einde pad bij het bankje L-af. Iets verderop aan het einde van dit pad (voorbij de parkeerplaats) R-af langs de parkeerplaats. Op volgende kruising weg oversteken en L-af Strepenstraat in gaan. De daaropvolgende kruising R-door richting winkels. Op de parkeerplaats L-aanhouden schuin, omhoog volg dit pad, op het pleintje R-af Borchgrave en loop nu verder richting de kerk.

Bij de kerk L-af over het plein gaan en daarna R-af richting de Markt. Op Kruising voor de kiosk L-af gaan langs de Albert Heijn (Fietsbordje 66). Loop nu alsmaar R-door en ga het brugje over bij de Dommel. Ga na het brugje meteen L-af bij beeldje en 2 zitbanken nu het paadje langs de Dommel volgen, genaamd het Hazenpad. Op splitsing L-af weer over de Dommel gaan via de brug en loop nu R-door Hoge Vonderstraat, negeer zijwegen en aan het einde van de Hoge Vonderstraat R-af Kofferen, voorbij het Ahrendgebouw R-af en neem nu het smalle wandelpaadje net voorbij de groene garagebox.

Volg hier de route rondje Rijsingen. Mooi pad langs de dommel Negeer de nieuwe brug en iets verder op pad volgen met bocht naar Rechts pad lookt nu door de weide en daarna door de aspergevelden. Bij de woningen aangekomen en einde pad (Rijsingen). Steek hier bij de drukkere Ollandse weg over en ga R-af. Daarna meteen L-af brede zandweg volgen. Einde zandweg op splitsing voor oude woning L-af gaan (Kinderbos) negeer zijwegen en einde Kinderbos op kruising met asfaltweg R-door het zandpad vervolgen. Op volgende splitsing L-af gaan en meteen volgende splitsing nog een keer L-af gaan. (Brugse kampen) Einde Brugse kampen R-door de Ollandse weg oversteken en het pad R-door vervolgen. Einde paadje R-af het gras/zandpad volgen. Neem daarna het eerste pad Links af, volg dit pad geruime tijd, negeer zijwegen en loop R-door. Pad volgen langs akkervelden en weide met de bochten mee. Laatste stukje wordt het pad smaller en volg hier het pad R-af (zie paaltje met heel veel aanwijzingen) het pad nu langs rivier de Dommel vervolgen.
Einde pad R-af langs een dubbele zitbank en bordje Mari-Lanticapad. Pad loopt verder langs viswaters einde pad L-af zandweg volgen.

(wil je even naar cafe de’n Toel lopen voor een pauze ga dan R-af loop naar het cafe en loop dan het zelfde stukje weer terug)

Einde Morgenstraatje L-af over het fietspad gaan. Eerste zand/graspad R-af Karthuizerweg ingaan. Negeer zijwegen en blijf het pad volgen 20 meter voor einde pad L-af door stegelke gaan (Dommeldal) en dit pad langs de poel volgen. In de hoek van de wei R-aanhouden en dit pad langs de Dommel volgen en zijpaden negeren. Einde pad L-af graspad volgen Niet naar het pondje gaan maar R-door langs het Duifhuis en de duiventoren wandelen. Einde pad L-af over de asfaltweg gaan en op splitsing bij kapel L-aanhouden over de asfaltweg loop door tot de splitsing met het Duitse lijntje ga hier R-af en meteen L-af pad voor het Duitse lijntje.

Ga via de spoorburg de Dommel over en Let op Meteen L-omblaag over het trapje blijf dit pad nu volgen einde pad de weg oversteken en pad vervolgen. Einde pad Schuin L-aanhouden de gruis/zandweg in gaan Smalderse straat. Voor huis aan de Rechterkant het eerste zandpaadje R-af kerkpad door smalder. Einde pad schuin oversteken langs het beeldje van de klompenmaker en verder R-door richting de kerk wandelen. Loop voorbij de voorkant van de kerk alsmaar R-door tot aan het wapen van Liempde einde wandeling.

Wandelgroetjes Albertje.

Voor het landkaartje klik op de link:

Voor de foto’s van deze route Klik op deze link: